Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Met name wil ik een verbintenis(echt contact) met de ander of doe ik maar alsof. Voel ik me meer dan die ander of juist ondergeschikt en wat doet dat met mij. Word ik arrogant of komt mijn minderwaardigheidsgevoel boven. Durf ik dichtbij te komen zowel bij mezelf als bij anderen of bewaar ik afstand. Beduvel ik mezelf en daardoor anderen
Mijn bedrijfsmotto is: " balans in de beweging".
Dit begint met persoonlijke bewustwording Daarom mijn enthousiasme voor dit artikel Het raakt me
Bedankt
Ludo
Alleen als ik mezelf kan zijn ben ik in staat om anderen (mensen / bedrijven) te helpen. Dat wil niet zeggen dat ik altijd uiting geef aan mijn gevoel - soms is het naar mijn mening beter om te observeren en/of ruimte te geven aan anderen met hun gevoelens. Ik ben er tenslotte voor hen en zij pas in mindere mate voor mij. Soms kunnen gevoelens ook misplaatst zijn; direct uiting geven aan een gevoel kan de bakens negatief verzetten waarbij het moeilijk is om dit ongedaan te maken. Tevens heb ik gemerkt in mijn werk dat er naast een gezonde dosis empathie, ook een gezonde dosis "hardheid" moet zijn om mensen en organisaties te kunnen helpen. "Meehuilen" heeft vaak een negatief effect, soms geeft een "harde" hand op de langere termijn voor alle betrokkenen het beste resultaat.
Emotionele en spirituele groei vraagt om dagelijkse beleving. Dit is niet evident in de bedrijfswereld van vandaag hoewel de nood hoog is. Wie dit probeert toe te passen en er ook mee naar buiten komt verdient veel respect.
Ik vond het hartverwarmend om dit artikel te lezen. Bedankt Julia te Velde.
Grandioos en niets aan toe te voegen. Wie ben ik...)) 31 jaar en geen titel.
Hopenlijk heeft u er geen bezwaar tegen dat ik enkele, bloos alle teksten gebruik voor een lezing aan mijn management team waar ik nu van afhankelijk ben. De bewoording die in deze tekst staat is letterlijk te vertalen naar mijn gevoelens en ongenoegen momenteel. De citaten gebruik ik als het goed is, wacht op uw toestemming, maar als dit een optie wordt kies ik uiteindelijk voor mijn eigen geluk+
Wat mij niet onbewogen laat is dat een mooie bloeiende organisatie straks aan een dictatuur overgelaten zal worden. Waardoor intelectuele, innovatieve mensen straks ten onder zullen gaan, enwel de overdrachtsom van de eigenaar nihil zal zijn.
U heeft mij ervan overtuigd dit niet zondermeer aan mij voorbij te laten gaan omdat ik het bedrijf, eigenaar en al het moois waar dit voor stond en kan staan niet zonder slag of stoot voorbij kan laten gaan.
Vlijmscherpe bewoording waar geen tegenwoord tegen opgewassen is, uitgesloten ongenoegen en onmacht. Aan de beslissende persoon het uiteindelijke maatschappelijk verantwoorde oordeel.
Nogmaals complimenten en hoop vaker van uw ontwikkelingen te lezen horen...of zien.
Hoogachtend,
mevr. AAHM Waijers
Gewoon 'n recht uit het hart en ziel geschreven overweging en set ervaringen. Zo'n weg ga ik ook. Steeds bewuster. Met alle hobbels en bobbels. Met name dat alles IN ons IS. En dit voelen en Zijn houd me actief bezig, of eigenlijk bezig, zonder dit 'actief' vanuit het 'moeten' weten, of 'moeten' presteren na te jagen. Ik Ben.
Wens u allen Licht en Liefde. Onze basis.
Peter Schravendeel, Montfoort
Heb het artikel vluchtig gelezen, maar vind ik wat aan de lange kant. Ben bang dat er dus niet al te veel van blijft hangen.
Toch zie ik steeds meer de behoefte ontstaan en zijn mensen als de auteur van dit stuk hopenlijk geen roepende in de woestijn maar voortrekkers van een andere waarde dan alleen die van de aandeelhouders
Elke organisatie en elke medewerker zal kunnen beamen dat door het pad van persoonlijke bewustwording en daarop gebaseerde acties resultaten zullen groeien. Tijdens deze bewustwording echter ontstaat vaak de focus op wat allemaal nog niet goed gaat en juist daarin schuilt de bron van weerstandgedrag. De onderlinge sfeer dreigt er vervolgens niet beter op te worden en de zgn. "storming" fase wordt daarom afgekapt. De sfeer dient tenslotte wel goed te blijven en dus hanteren vele mensen uiteindelijk weer hun geheime agenda's of bespreken zij niet meer hun gevoelens.
Graag zal ik meedoen aan de dialoog over de daadwerkelijke implementatie van gewenste verandering om daarmee blijvend de voordelen te ervaren van "iets" dat door externen is neergelegd.
Van elke trainingen en elke persoonlijke bewustwording is het rendement gewoonlijk zeer laag als die niet ingebed zijn in de omgevingsfactoren. "Begin bij je zelf" klopt als een bus; rendement komt er pas als dit ook gemeenschappelijk wordt erkent en wordt voorgeleefd.
In de komende jaren gaat het dan ook om:
Meer gemeenschappelijke bewustwording door zien, horen en voelen op basis van gedeelde belevenissen.
Meer gerichte training i.p.v. de vele zgn. managementprogramma's
Grotere aandacht voor langere termijn implementatieprogramma's
Het permanent meten van gedrag in organisaties en in kleine samenwerkingsverbanden (werkgroepen en teams) is daarbij onontbeerlijk.
Ik vind het knap dat Julia met koppen als " open hart en intuitie" en " zelfkennis is de sleutel" een artikel heeft kunnen schrijven dat reeel en zonder geiten-wollen-sokkken gevoel te lezen is. Het artikel is voor mij een inspiratie. Alleen een beetje te kort (met een knipoog naar eerdere opmerkingen).
Nog een aanvullende suggestie: In de alinea over " wat verdrongen wordt verdwijnt onder tafel en doet onzichtbaar zijn werk" zou misschien een verwijzing passen naar het Systemisch Werk van Bert Hellinger. Dit is bij uitstek een methodiek om rechtstreeks, op het niveau van gevoel en beleving, toegang te krijgen tot dat wat onder tafel ligt. Met fenomenaal effect.
Hartelijke groet,
Christian de Beer
Ik herken de situatie, al zit ik verre van in het bedrijfsleven.
Je kan de lijn wel doortrekken naar alle werkvloeren. Ook het dagelijkse leven zit vol angst, om op een open manier om te gaan met elkaar. Ik zeg niet dat men naïef moet zijn. Altijd zit er ook pijn die veroorzaakt werd onder vorige relaties etc. Je begint het best met vergeving en dan kan er weer iets groeien(denk ik). Zo kan je op een open manier (terug)omgaan met elkaar. maar goed, u hebt dit allemaal netjes uitgelegd!
Zeer leerrijk!
Dat is dus fout gegaan.
Jouw verhaal hiervoor lezend snap ik precies wat je bedoelt en snap ik ook dat mijn houding tot nu toe juist ontkennend is geweest ten opzichte van wat ik zelf voelde. Ten koste van mijzelf en vanuit (een goed bedoelde instelling t.o.v ) het bedrijf (het werk was belangrijk) heb ik dus precies het tegenovergestelde bereikt.
Ik zal er zeker wel weer bovenop komen, mede agv een gevoel van een hart onder de riem door je artikel.
.
Daarom vind ik als P&O adviseur dat het belangrijkste selectiecriterium voor een manager moet zijn : zelfkennis hebben en bereid zijn om naar zichzelf te blijven kijken in de interactie met anderen/ medewerkers.
Een herkenbaar verhaal. De ontwikkeling van jezelf. Een proces van de eigen evolutie. Ik ben en heb ieder moment een keuze. Toepasbaar in alle situaties.
Fantastisch om het verhaal te lezen.
Leef, Jos
naar anderen te kijken, en te zelden naar ons zelf. Dus ik ga mezelf zijn en van daaruit
opereren.
Thx Julia ( beter laat dan nooit )
Gr, Pascal.
In een relatie krijg je altijd een spiegel voorgehouden, waardoor je her-innerd wordt aan waarin je kunt groeien. Relaties tussen mensen vormen het fundament van organisaties. Binnen een organisatie krijg je dus ook door allerlei mensen, in diverse settings, een spiegel voorgehouden. Waarom zou je dit niet met elkaar delen? Delen zorgt voor openheid naar elkaar. Hierdoor kunnen de medewerkers groeien, en daarmee ook de organisatie.
Een goede relatie bloeit op als er ruimte is voor wie je echt bent èn voor wie je wordt. Openheid in hoe je dingen ervaart, werkt aanstekelijk. Open zijn vergt lef maar brengt zoals Julia aangeeft, juìst geluk!
De Mens bestaat niet puur uit ratio, noch puur uit gevoel. Maak die brug tussen je hoofd en je hart, op weg naar een nieuwe organisatie!
Margaretha