De paradox van de winstgevende groei

Sturen op winstgevende groei vormt voor veel ondernemingen een uitdaging. Groei gaat steeds vaker gepaard met waardevernietiging. Veel bedrijven boeken weliswaar meer winst, maar onvoldoende om de kosten van de groei te dekken: de winstverbetering compenseert niet zowel de extra operationele kosten als de kapitaalkosten.

Bij winstgevende groei gaat het om zowel de duurzame positie van de onderneming in de markt als de duurzame waarde van de onderneming. Deze dimensies tegen elkaar afgezet genereren vier typen bedrijf:

1) het zorgenkind dat negatief scoort op zowel strategische als financiele waarde;

2) de gazelle die een positief strategisch perspectief niet weet te materialiseren:

3) de hardloper die waarde creeert, maar slechte strategische vooruitzichten heeft en roofbouw pleegt door in...

Wietse Elzinga ICT Advies
Ruim tien jaar geleden verscheen het boek "Op kop met de balanced scorecard" van Robert Kaplan en David Norton. Strategie vertaald naar actie, kijk niet alleen vanuit het financieel perspectief maar ook uit het afnemers, interne processen en leer- & innovatieperspectief.

Winstgevende groei hoeft geen probleem te zijn wanneer de juiste key performance indicators worden verzameld. Voor dit doel bestaat er tegenwoordig uitstekende open source software op het gebied van business intelligence.