Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
remember me rythovius college eersel ergens in de vorige eeuw
zag je artikel, en was je al een paar keer tegengekomen in de logistiek. Zelf heb ik 10 jaar bij DAF gezeten en 6 jaar randstad, met inmiddels een eigen bedrijf i-test. kijk maar eens op de site www.i-test.nl
alle goeds toegewenst
Marcel
Het meest bijzondere is misschien wel dat de inhoud van het artikel voor veel meer gebieden toepasbaar is. Ik denk daarbij aan het uitbesteden van werk aan derden, de outsourcing, maar ook off shoring. Het kan ook helpen je ideeën over ketenregie te concretiseren en richting te geven.
Wat dat betreft: dank en lof aan de schrijver.
Goed overzicht. Managen van de relatie in uitbesteding is heel belangrijk. En dit start met een goed begrip van de situatie voor beide partijen, en een goed onderbouwde SLA. Misschien is dit ook eens een artikeltje waard?
Jan
Zelfkennis bij verladers.
Ik merk uit allerlei gesprekken met verladers dat die zelfkennis inderdaad essentieel is. Een groentehandelaar heeft behoefte aan responsieve (snel reageren op veranderingen) dienstverleners omdat de hoeveelheid te verzenden groente flink kan variëren op korte termijn. Hij moet dus wellicht niet de goedkoopste inschakelen, maar iemand die aan de responsiviteits-eis kan voldoen, aangezien hij beseft dat hij omzet kan mislopen als bananen niet vervoerd worden. Zo wil een leverancier van kunstheupen vooral een voorspelbare, betrouwbare logistieke keten en dus een betrouwbare dienstverlener (anders ligt u te wachten op de operatietafel). Of misschien is dit juist de reden om het transport in eigen hand te houden? Een textielsuper die bekend staat om zijn lage prijzen zal waarschijnlijk goedkoop transport belangrijk vinden. Die zelfkennis is eerste voorwaarde voor het selecteren van de juiste dienstverlener. Pas dan kan de LDV de verlader ondersteunen in zijn core-business.
Misvattingen over relatie logistiek dienstverlener en verlader.
Ik krijg regelmatig van logistiek dienstverleners, ambtenaren en journalisten de suggestie toegeworpen dat het alleen maar om de prijs draait voor onze leden. Da’s onzin, hoewel lage logistieke kosten uiteraard belangrijk zijn. Het is volstrekt legitiem dat verladers lage logistieke kosten willen. Sommigen van u (u natuurlijk niet!) zullen ook een goedkope onderbroek willen kopen bij genoemde textielsuper. Verladers en logistiek dienstverleners zijn volwassen. Als een verlader teveel naar de prijs kijkt en daardoor andere problemen voor de kiezen krijgt (retouren, schades, slechte informatie over logistieke prestaties), moet ie dat zelf oplossen. Als een logistiek dienstverlener vindt dat de prijs die de verlader biedt te laag is, kan ie ‘nee’ zeggen..
Ketenwinst belangrijker dan bedrijfswinst
EVO is groot voorstander van het promoten en creëren van slimme samenwerking tussen logistiek dienstverleners en verladers. Het gaat er uiteindelijk om de suboptimalisatie in ketens te doen verdwijnen: de consument betaalt alle ketenkosten, dus het verlagen van ketenkosten is slimmer dan het verlagen van de kosten van alle individuele schakels. Het gaat er hierbij natuurlijk om de marktmacht die partijen hebben op een gezonde manier in te zetten. Da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Wij willen de bewustwording van het nut van logistieke samenwerking vergroten via onze media, maar ook via een vorig jaar opgericht supply chain management-netwerk dat tevens toegankelijk is voor niet-leden. Ik vertel u er graag meer over als het u interesseert (b.lammers@evo.nl, 079-3467316). Walther geeft aan waar u terecht kunt om de juiste logistieke partijen te vinden. Voor ondersteuning van verladers bij Invitation To Tenders is EVO een veel geraadpleegde vereniging door haar (zowel groene als blauwe) leden.
Weer een zeer prettig leesbaar stukje dat de zaken die er echt toe doen nog even prima op een rijtje zet.
Groet,
FRANS MAAS LOGISTICS AMSTERDAM B.V.
marcel blomjous - general manager
In nabije toekomst weer in de wereld van de verkoop (van logistiek).
Goed om te horen dat lezers de concepten ook breder toepasbaar vinden dan enkel binnen de logistiek.
Ze hebben dus zeker gelijk als ze stellen dat het groen/blauw vraagstuk zich ook voordoet bij andere outsouringsvraagstukken. Denk ook aan wat Strikwerda schrijft over shared service centra.
Ook daar speelt het vraagstuk wie de groene rol mag invullen (uitbesteder zelf of juist dienstverlener).
Jan de Kimpe noemt de rol van ICT bij het worden van een groene speler. ICT is zeker een voorwaarde, maar niet de enige. Het moet in de haarvaten van de logistiek dienstverlener zijn verankerd (dus in de mensen, de processen, de samenwerkingspartners in de keten en zeker bij het management). Ik hoop ook dat Hessenatie dat begrijpt, anders wordt het een drama.
p.s. ik daag natuurlijk iedereen uit om zelf ook eens een artikel of column over het mooie logistieke vakgebied aan te dragen
Groet,
FRANS MAAS LOGISTICS AMSTERDAM B.V.
marcel blomjous - general manager
N.a.v. uw artikel een paar vragen c.q. opmerkingen.
Het lijkt me dat er bedrijven zijn die blauw en groen tegelijk zijn of er tussenin vallen. Bedrijven kunnen zelfstandige bedrijfseenheden/divisies hebben die of het blauwe of het groene karakter hebben.
Kunt u mij voorbeelden geven van dit type bedrijven? (Bedrijven die groen en blauw zijn en bedrijven die ertussen vallen)
Gaarne reactie.
Bij voorbaat dank,
Bastiaan Langeveld.