Organisaties veranderen; nu de leidinggevenden nog

Cover stories · Cases
Ing. J.K.J. van Riesen
Mijn reactie is de volgende. Wat een prima en innoverende zet! Een openbare aanbesteding, een unicum.

De opvolging van deze eerste zet is bepalend of mijn mening nog dezelfde blijft. Ben nu benieuwd naar de verschillende reacties.
Dit brengt de gemeenschap in mijn optiek pas echt verder en past bij de door mij geïnterpreteerde aanzet tot paradigmaverschuiving.

Met vriendelijke groet, Jan van Riesen
Rob van der Stel
Zuiver theoretisch verhaal, mooi onderbouwd met jargon maar met absoluut te weining praktische aspecten. Dik 4 ton voor een dergelijke aanpak lijkt mij overdone. Er wordt er maar een beter van.....
Rob van der Stel
Aardig initiatief, doch zie weinig praktische reakties..
Dr W.J.L. Elving
Leuke case, goed initiatief. Ik mis in de reacties een gedegen analyse van de problemen. Is het probleem echt de kwaliteit van het management, of is dit slechts een symptoom en lingt het daadwerkelijke probleem elders? Een goede analyse van de problemen voorkomt vaak onnodig tijd- en geldverlies
Thera F. Tolner
Heel boeiend de verschillende wijzen van aanpak te zien, vooral ook interessant te lezen dat de klant meer geneigd lijkt te zijn "te kopen" wanneer de adviseur zegt meer informatie nodig te hebben en dus vroegtijdig in dialoog te gaan in plaats van met een kant en klaar voorstel te komen op basis van enkele (interne)waarnemingen. Voor mij verwijst dit naar een aantal dilemma's die inherent zijn aan het adviesvak. Bijvoorbeeld het redeneren vanuit een expert model versus een proces begeleidings model respectivelijk het stellen van vragen ter vergroting van bewustwording versus het geven van antwoorden. Daarnaast herinnert dit stuk mij aan de mogelijkheden van internet. Zowel klanten als adviseurs kunnen leren van elkaar wanneer aanbiedingen meer openbaar plaatsvinden. Dit kan adviseurs "scherp" houden en de klant de mogelijkheid geven beter geinformeerd te kiezen (toch een van de rationales achter e-business en de "nieuwe economie"). In dit opzicht laten de adviseurs die in deze bijdrage met een "kant en klaar" voorstel komen, meer in hun keuken en recepten kijken dan adviseurs die zeggen meer informatie nodig te hebben. Op zich een interessante paradox.
Arend Ardon
Reactie op Thera F. Tholner:
herkenbare analyse. in één keer raak offreren is kennelijk niet zonder risico, zelfs wanneer de opdrachtgever daar om vraagt. lastige situatie.
deze manier van openbaar aanbesteden is inderdaad leerzaam voor alle partijen. maar het vereist wel een 'dare to share' mentaliteit. dit is inmiddels een min of meer geaccepteerde regel behorende bij 'de nieuwe economie', maar is nog lang niet algemeen in de consultancy-wereld.
Peter van der Els
Interessante vraagstelling, en interessante voorstellen. Maar wat is nu het resultaat? Wie heeft de opdracht gekregen, en wat is er nu van terecht gekomen? Lijkt mij bijzonder leerzaam...
Carla van Oosten
Allen,

Alle 13 offertes doorgenomen op inventarisatie, knelpunten, doelstelling en prijsoverzicht.

Uitkomst:

Offerte 3 en 10 zijn : duidelijk, overzichtelijk, concreet, niet te lang, de prijs is redelijk.

Succes
Carla

Meer over Acquisitie