Organisatie-transformatie van 1.0 naar 3.0

Cover stories

Iedereen kent het acroniem SMART (Specifiek, Meetbaar etc.). Veel minder mensen kennen het acroniem TRUST: Tweezijdig, Ruimte, Uitdagend, Support en Transparant. Het belang van TRUST als waarden-concept koppelen we aan de visie van de hoogleraar en visionair Sumantra Ghoshal: ‘we zien 3e generatie burgers, 2e generatie managers en 1e generatie organisaties’. 3e Generatie burgers, volop profiterend van de mogelijkheden die nieuwe technologie en globalisering biedt (Airbnb, Spotify, etc.). 2e Generatie managers: vanuit hun rol als burger en klant midden in de samenleving én tegelijkertijd soms worstelend met hun rol als manager in hun organisatie. En die organisatie is vaak nog van de 1e generatie: organisatieprincipes, structuren en besturingsfilosofie daterend uit de tijd van Weber en Fayo...

Peter de Graaf
Mooi en verhelderend artikel dat bevestigt hoe belangrijk het is dat een organisatie en haar medewerkers goed worden ondersteund om deze transitie mogelijk te maken. Het gaat niet vanzelf maar een richtinggevend management en draagvlak onder medewerkers zijn van vitaal belang.

Organisatie en doelen voorop, gevolgd door facilitering van medewerkers middels competentieontwikkeling, procesmanagement en ICT (vooral systemen die samenwerking ondersteunen).
Eric de Blok
Lid sinds 2019
Sterk artikel. In tegenstelling tot bovenstaande reactie staat m.i. intentie, gedrag, houding en resultaten voorop. Voor wie Sumantra Ghoshal nog niet kent (een echte aanrader) google eens op "The smell of the place". Prachtige korte video die het bovenstaande onderbouwt.
Toon Franken
mooi artikel, mooi concept. Ik herken de 3 nivo's, als ik kijk vanuit Spiral Dynamics (zoals Laloux in Reinventing Organisations).Steeds duidelijker wordt dat de meeste organisaties nog steeds op een industrieel paradigma zijn gestoeld: harkje, hierarchie, inregelen, controle; in spiral dynamics termen het oranje paradigma. Managers en leidinggevenden doen hun best (gesupport door trainers, coaches en consultants) om coachend mens- en waardegericht te sturen, meer als een collega dan een baas (''groen paradigma''). Maar de burger/klant beweegt zich al naar het paradigma van zelfstandig participerend, ondernemend, zelfsturend, eigen leiderschap (geel of 'teal' paradigma). Onze organisatie-paradigma's stammen nog uit de 19e eeuw, we leven in de 21e eeuw. Gelukkig zijn er al veel voorbeelden van organisaties die zich anders organiseren, mooi ook de voorbeelden uit het artikel. Boeiend vraagstuk is wat dit betekent voor leiderschap in deze organistaties. Zelf kom ik uit op integrale aanpak van organisatie-aanpassingen inclusief transformatie van de leiderschapstaken, in de trajecten waar ik mag begeleiden. Toon Franken, NextLevel organisern

Meer over Kernwaarden