Organisaties moeten hun incompetenties kennen

Naast een focus op kerncompetenties en bedrijfscultuur moet een organisatie zich ook bewust zijn van zijn `incompetenties'. Er worden veel organisaties stelselmatig geplaagd door hun kernincompetenties. Bovendien hebben die organisaties daar vaak een blinde vlek voor - niet in de laatste plaats omdat de incompetenties in de organisatie en diens waarden ingebed zijn.

Een voorbeeld waar de besluitvorming tot hoge kosten leidt omdat militairen zelden weet hebben van de politieke en economische machinaties die inherent zijn aan bijvoorbeeld het plaatsen van een order voor een tank of vliegtuig.

Een ander voorbeeld vormt de Europese Unie, waar bureaucraten steeds meer de scepter zijn gaan zwaaien op gebieden die voorheen tot het exclusieve politieke domein behoorden.

Het derde voorbeeld is G...

Ulla van Laar
Het voorbeeld van GE vind ik wat kort door de bocht. Ik zou geinteresseerd zijn in de (kwalitiatieve) winst die GE boekt met een dergelijk beleid. Misschien is de incompetentie dan wel een competentie!