Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik zie ook geen zuivere tegenstelling tussen de rol van adviseur en het helpen van de opdrachtgever op doelstellingen te halen. Het is 'én' in plaats van 'of' . Ik zie het ook niet als de rol van een adviseur om wezenlijke veranderingen te initiëren. Dat is de plicht van de opdrachtgever.
Je bereikt al veel als je de opdrachtgever ertoe kunt brengen te doen wat hij eigenlijk zou moeten doen: vanuit een duidelijk gecommuniceerde visie zijn medewerkers op een motiverende wijze aansturen om doelstellingen te halen.
Het gaat niet om een confrontatie van adviseur met de opdrachtgever maar van de opdrachgever met zichzelf. Hij is immers de enige die zijn gedrag kan veranderen. Hierin treedt ik de professor bij.
Heroïsche gevechten over zuiverheid van bedoelingen zijn uiteindelijk wat shaduwboksen. Wie daar beter van wordt is nog maar de vraag.
Wat Strikwerda volgens mij zegt is dat adviseurs zichzelf overbodig maken. Punt.
Maar dan lijkt hij de oplossing te zoeken in het " plagen" van managers. En vanaf daar ben ik het kwijt.
Waar haalt een adviseur het recht vandaan om te confronteren? En waar moet dat dan toe leiden?
Het echte antwoord kan alleen van Strikwerda zelf komen.
Joke van Galen