Opwaartse communicatie is goed luisteren

Actueel

Goed inschatten wat mensen beweegt en bezighoudt is belangrijk voor iedere manager. Belangrijker dan de  neiging van veel managers om meteen met een eigen verhaal te komen (idee, oplossing, mening of opdracht). Dat betekent: met  interesse naar de ander luisteren, vragen stellen en je verdiepen in wat de ander bezig houdt. Pas daarna volgt het eigen verhaal.

Leidinggevenden moeten opwaartse communicatie bevorderen, anders beschikken ze niet over de informatie om knelpunten tijdig te signaleren en te verhelpen. Ook zullen medewerkers zich ongelukkig voelen als ze zich niet kunnen uitspreken over bepaalde kwesties.

Communicatie stroomt binnen organisaties vaker van autoriteiten naar ondergeschikten dan andersom. Een gebrek aan opwaartse communicatie (van medewerkers naar leidinggevenden)...

Anita Sanders
Helemaal mee eens! Wat een heerlijk artikel. Ik begeleid ondersteunende diensten (speciaal secretariaten) en bied hen rust en kaders om hun spilfunctie optimaal te vervullen.
Als zij goed functioneren, omdat zij zelf hun doelstelling dragen en uitdragen, profiteert daar de hele organisatie van!

Als zij, zonder dat er naar hun mening wordt geluisterd, een taak geforceerd opgelegd krijgen, dan ontstaat daar enorme weerstand. Met alle gevolgen van dien.
Een secretariaat wil dienstbaar zijn binnen heldere kaders, maar nooit onzichtbaar of veronachtzaamd worden.
;-)
Anita Sanders

Meer over Leidinggeven