Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Veel woorden en zoals het in de praktijk altijd tot uiting komt, even is het leuk maar dan gewoon weer door in de modus waarin er gefunctioneerd werd.
Oplossingsgerichtheid begint al in de wieg. De materieel overspoelde samenleving is verwend en kent geen schaarste. Waarom moeilijk doen als het aan komt waaien.
De aankomende generatie gaat het moeilijk krijgen. Psychologen, therapeuten enz. krijgen veel werk. Dat is een beweging waaraan verdiend wordt. Daar ligt het belang van een economie, het aan elkaars ellende verdienen.
Met groet, Jos
Coert Visser
Na het lezen van het artikel ben ik ook begonnen aan het boek. En ik moet zeggen dat het gedachtegoed natuurlijk niet onbekend is. Ik ben van mening dat iedereen dit op onderdelen ook wel doet. Ik merk echter wel dat de 'simpelheid' van de aanpak de enorme uitdaging is. Om niet alle feiten na te lopen om te bepalen 'hoe heeft het zo kunnen komen', deze neiging is enorm diep geworteld in mijn aanpak, maar ook in de werkwijze van mijn omgeving. Als manager ben ik gestart deze aanpak te hanteren met individuen en groepen. De impact is reeds enorm kijkend naar de wijze waarop de gesprekken plaatsvinden. Zowel op mij als manager als op de individuen/groepen. De oplossingsgerichte aanpak heeft een zeer positieve benadering waardoor feitelijk 'sneller' tot oplossingen wordt overgegaan. De aanpak 'oorzaakanalyse' is negatiever, kent meer emotie en leidt eerder tot problemen en 'ingraven' dan tot oplossing. Vaak zie je het 'oplossingsgerichte' ontstaan nadat een gesprek is vastgelopen door problemen en emotie en feitelijk het gesprek ertoe heeft bijgedragen dat de problemen groter zen de oplossing verder weg zijn dan bij de start.
De moeilijkheid die ik persoonlijk wel ervaar is de knagende gedachte dat de oplossingen, vanuit de oplossingsgerichte aanpak, niet altijd zullen leiden tot een structurele oplossing. Oftewel ben ik aan het 'genezen' in plaats van het 'voorkomen'. Dat is waarschijnlijk ook de valkuil om terug te vallen in 'oorzaakanalyse'.
Echter het effect is reeds zo tastbaar, dat ik hier zeker mee verder ga. Bedankt voor het artikel.
groet Remko.
Dank je voor je reactie. Leuk om de volgende zin te lezen:
"Als manager ben ik gestart deze aanpak te hanteren met individuen en groepen. De impact is reeds enorm kijkend naar de wijze waarop de gesprekken plaatsvinden. Zowel op mij als manager als op de individuen/groepen."
Veel succes met het verder onderzoeken van de toepassingsmogelijkheden voor jou!
Groeten,
Coert Visser
www.m-cc.nl
Hoe houd je het nu zo? hoe krijg je het management zover dat ze een bepaalde aanpak volhouden en dus de mensen op de afdeling op deze manier blijven prikkelen? Daar zou ik graag ook meer van weten want ik ben een beetje bang om (weer) iets te proberen wat uiteindelijk weer inzakt.....sonde van de tijd en bij een volgende poging werken mensen minder mee ('de vorige keer mislukte ook al')...
Groet! Jessica