Opleiding: Aanbesteden (of niet?) in het sociaal domein
- Overzicht van beschikbare inkoopmethoden
- De wijze waarop de verschillende inkoopprocedures kunnen worden doorlopen
- De belangrijkste aandachtspunten zowel inhoudelijk als procedureel
- Actuele en belangrijkste rechtspraak voor inkoop sociaal domein
Inhoud
Inleiding
Jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning inkopen en dus zorgaanbieders contracteren in het sociaal domein betekent keuzes maken. Kiest u voor een overheidsopdracht en dus een aanbestedingsprocedure met een beperkt aantal zorgaanbieders? Of voor een zogenoemd ‘(semi)open-house model’ met een groter aantal zorgaanbieders? Of voor een subsidie (en mogelijk een subsidietender)? Iedere vorm van inkoop brengt weer andere vragen met zich mee. Kies je bij een aanbestedingsprocedure voor een vast tarief of laat je de markt de prijs bepalen? Aan welke regelgevend kader zijn aanbestedende diensten gebonden bij toepassing van het ‘(semi) open-house’ model? Kan subsidiëring altijd één-op-één worden verstrekt of moet hier ook een vorm van mededinging worden gecreëerd?
Om deze eerste keuzes te kunnen maken is het van belang om te weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende inkoopmethoden. Is de keuze voor een inkoopmethode eenmaal gemaakt, dan is het de vraag hoe de gekozen procedure het beste kan worden ingericht. Hierbij staat voorop: een inkoopprocedure is een middel om een doel te bereiken. Het is niet het doel op zich. Het doel is te komen tot een goede zorgverlening overeenkomstig de ambities van uw gemeente en binnen het wettelijk kader. Twee experts in deze materie en zeer ervaren docenten helpen u hierbij op deze cursusdag.
Inhoud en resultaat
Na het volgen van deze cursus heeft u een compleet en duidelijk overzicht van de verschillende manieren waarop u aanbieders van jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning kunt contracteren en de daarbij behorende (juridische) aspecten en procedures.
U leert welke manier van contracteren met aanbieders het beste bij uw gemeente past en daardoor zorg in te kopen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding voor de cliënten.
Doelgroep
Deze cursus is bestemd voor: inkopers, aanbesteders, adviseurs, juristen, tendermanagers en beleidsambtenaren bij gemeenten. De cursus is ook interessant voor zorgaanbieders.
Programma
09:00-09:30 uur
Ontvangst en registratie
09:30 - 11:00 uur
De aanbestedingsprocedure
- Overzicht inkoopmethoden
- Aanbestedingsprocedure
-
- Welke procedures (waaronder de SAS-procedure) kunnen worden toegepast?
- Hoe kan de procedure worden ingericht?
- Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
- Praktijkvoorbeelden
- Aandachtspunten
11:00-11:15 uur
Pauze
11:15-12:45 uur
Het ‘(semi) open-house’ model
- Wat is het (semi) open-house model?
- Verschillende meningen over het (semi) open-house model
- De werking van een procedure op basis van het open-house model
- Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
- Praktijkvoorbeelden
- Aandachtspunten
12:45-13:30 uur
Lunch
13:30-15:00 uur
Subsidiëren
- Wanneer subsidiëren?
- Het verschil met een overheidsopdracht
- Is één-op-één subsidiëren mogelijk?
- Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
- Praktijkvoorbeelden
- Aandachtspunten
15:00-15:15 uur
Pauze
15:15:16:45 uur
Wrap-up en casus
- Wrap-up: voor- en nadelen per inkoopmethode
- Casus: aan de slag met een praktijksituatie
Materiaal
- Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
- Toegang tot de gehele digitale kennisbank PONT | Zorg&Sociaal tot een maand na de cursus
Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.
Verder krijgt u met PONT | Zorg&Sociaal gratis toegang tot andere dossiers, digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.
