Opleiding: Soft skills training
Soft skills helpen je om als individu te groeien en je persoonlijke effectiviteit te vergroten. We werken in de trainingen altijd met het creëren van nieuwe inzichten en bewustwording, zodat je vervolgens een keuze kunt maken om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en eigen te maken.
Tijdens de traningen gaan we daarom in op verschillende onderwerpen van communicatie en de interactie tussen mensen. Door de jaren heen hebben we onszelf onbewust veel gewoontes, patronen en eigenschappen aangeleerd. Soms werken die fantastisch, maar helaas niet altijd en in elke situatie. We gaan daarom ook dieper in op de werking van onze hersenen, zodat we beter in staat zijn om veranderingen aan te leren.
Hieronder is een overzicht opgenomen van veel voorkomende onderwerpen en modules tijdens de trainingen. Alle incompany trainingen worden altijd op maat afgestemd op de leerbehoeften van de deelnemers.
Enkele modules van de training:
Jezelf profileren en positioneren
- Ontdekken van kwaliteiten en valkuilen
- De eerste indruk, hoe kom je over?
- Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie
- Jezelf en je organisatie voorstellen, de Pitch!
Gelijkwaardig communiceren op elk niveau
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met conflicten en machtsverhoudingen
- Win-win onderhandelen
- Verschil tussen oordelen en beoordelen
Verbindende communicatie
- Empathisch luisteren en verbinding maken met de ander
- Draagvlak creëren voor jouw ideeën en adviezen
- Meer diepgang krijgen in de gesprekken die je voert
Ontspannen gesprekken voeren
- Herkennen en omdraaien van beperkende overtuigingen
- Structuur van gesprekken
- Gespreksinzichten en gespreksvaardigheden
- Inzicht in de verschillende communicatieniveaus en interactiepatronen
Leer de wereld van je klant beter begrijpen
- Persoonlijke en authentieke communicatie
- Journalistieke vraagtechnieken
- Psychologie van de klant
- Het grote verschil tussen perceptie en de werkelijkheid
Commerciële kansen herkennen en bespreekbaar maken
- Luisteren met een commerciële en open houding
- Overtuigend helpen beslissen
- Storytelling en presenteren
Voor wie is deze training?
Een soft skills training is voor iedere professionals interessant en waardevol. Nr. A trainingen richt zich met name op inhoudelijk gedreven professionals, zoals onder andere consultants.
Voor deze professionals geeft de ‘inhoud’ vaak een comfortabel gevoel. Ze kunnen vertrouwen op hun expertise en hiermee de klant goed adviseren. Echter te vaak staat de inhoud voorop en worden signalen aan de andere kant van de tafel nauwelijks opgepikt. Dat is zonde! Je kunt zoveel meer effect hebben als je écht in verbinding gaat met je klant of collega.
Van consultants die zich dagelijks inzetten voor (en bij) diverse klanten wordt verwacht dat zij, naast het leveren van hun expertise, adviseren en met nieuwe inzichten komen. Door het verbeteren van de soft skills leren we professionals onder meer om deze adviezen ook goed over te brengen en nieuwe commerciële kansen te herkennen. Verder gaan we uitgebreid in op de manier van communiceren, houding en gedrag en wat het effect hiervan is op anderen.
