Opleiding: Strategische Marketing
Tijdens de training Strategische Marketing verdiep je je in de waardepropositie van jouw organisatie. Je staat stil bij de klantwaarde die je wil en kunt creëren.
Hoe betekenisvol is jouw organisatie voor je klanten? Is je huidige klant ook de klant van de toekomst? Met andere woorden: hoe kun je je blijvend onderscheiden in een concurrerende markt?
Marketing heeft de antenne-functie die toetst of je organisatie met de juiste zaken bezig is. Dit helpt de organisatiestrategie vorm te geven. Tijdens de training Strategische Marketing verdiep je je in de waardepropositie van je organisatie. Je staat stil bij de klantwaarde die je wilt en kunt creëren. En ook hoe je de merkbeleving bij klanten kunt regisseren. De opgedane kennis en inzichten breng je direct in de praktijk door het schrijven van een strategisch marketingplan.
Deze training is bedoeld voor managers, adviseurs en professionals die op praktische wijze inzicht willen krijgen in de strategische elementen van marketing.
Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.
- Je kunt je markt doelgericht analyseren
- Je hebt inzicht in de manier waarop je betekenisvol kunt zijn voor je (toekomstige) klanten
- Je hebt een waardepropositie geïdentificeerd en geformuleerd voor je organisatie
- Je weet welke vormen van marktbewerking relevant zijn voor je organisatie
- Je past je actuele kennis over strategische marketing, klantwaarde en klanttevredenheid toe op je organisatie
- Je hebt inzicht in de ervaringen en de belevingen van je klanten en het contact dat je organisatie met je klanten heeft
- Je kunt het marketingproces intern optimaliseren
- Je bouwt aan een effectieve marketingstrategie die aansluit op je organisatiedoelen
-Begrippenkader van de marketeer
-Transitie van marketing
-Het marketingplanningsproces
-Aansluiten van marktbehoeften- en wensen op de strategische ambitie
-Inspelen op diverse klantgroepen en -behoeften: customer insights, customer journey, customer touchpoints
-In kaart brengen van de klantbehoeften: Value Proposition
-Canvas Waarde creëren voor de klant en de organisatie: businessdoel, klantwaarde creëren, sleutelproblemen identificeren
-Regisseren van klantcontact: klantervaring, klantbeleving en klantcontactstrategie
-Beter inzetten en laten aansluiten van marketingmiddelen
-Marketing, organisatie en implementatie
-Schrijven van een strategisch marketingplan
-Praktijksituaties en -voorbeelden
Voorafgaand aan de training krijg je toegang tot de interactieve ICM-leeromgeving en vindt een online intake plaats. Hierin breng je je persoonlijke leerdoelen in kaart, voor jezelf én voor de trainer. Deze leerdoelen staan centraal tijdens de bijeenkomsten.
Onder inspirerende leiding van een ervaren marketingdeskundige leg je tijdens de training de relatie tussen de theorie en je eigen werksituatie. De maximale groepsgrootte draagt bij aan een veilige sfeer en biedt veel ruimte om ervaringen uit te wisselen en waardevolle discussies te voeren.
Tussen de bijeenkomsten door verdiep je je verder in de materie door het lezen van interessante artikelen, het maken van opdrachten en het bekijken van kennisvideo’s op de online leeromgeving.
Je sluit de training af met het schrijven van een strategisch marketingplan voor je organisatie.
Heb je de gehele training gevolgd, dan ontvang je het ICM-certificaat.
Deze training is tevens onderdeel van de opleiding Post-HBO Bedrijfskunde. Na het succesvol afronden van deze training kun je je verder ontwikkelen en krijg je vrijstelling voor 1 module binnen deze opleiding.
