Opleiding: Training Communicatie en Gesprekstechnieken
De training Communicatie en Gesprekstechnieken is een training waarin communicatievaardigheden een leidraad zijn bij het voeren van diverse functionele gesprekken.
Het voeren van een functioneel gesprek is meer dan alleen maar iets zeggen of een boodschap overbrengen. De mededeling die je doet moet concreet zijn en aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Het betekent een voortdurend anticiperen op de situatie en direct reageren op signalen van de ander. Verbaal en non-verbaal. Hoe de informatie uitgelegd of begrepen wordt, is afhankelijk van de situatie, de zienswijze en de interpretatie van zender en ontvanger.
Verschillende situaties vragen om verschillende gesprekken. Deze training richt zich op de meest voor de hand liggende gesprekstechnieken, waarop in de dagelijkse praktijk een beroep wordt gedaan. Daarnaast geeft de training inzicht in uw eigen voorkeursstijl van communiceren en in die van anderen. Op die manier ontstaan kansen om adequaat af te stemmen op de ander, valkuilen te omzeilen en een doeltreffend gesprek te voeren.
Doel van de training Communicatie en Gesprekstechnieken
Doel van de training Communicatie en Gesprekstechnieken is het versterken van persoonlijke vaardigheden op het gebied van communicatie en het aanleren van technieken die bijdragen aan het voeren van de meest voorkomende gespreksvormen.
Voor wie is de training Communicatie en Gesprekstechnieken
Deze training Communicatie en Gesprekstechnieken is bedoeld voor iedereen die in de dagelijkse praktijk te maken heeft met communicatieprocessen en het voeren van functionele gesprekken, als leidinggevende of als collega, al dan niet werkend in teamverband.
Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 4 tot maximaal 12 personen.
Programma
Tijdens de training Communicatie en Gesprekstechnieken zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:
- Functionele gespreksvoering;
- Communicatieproces;
- Miscommunicatie;
- Referentiekader en aannames;
- Communicatiestijlen;
- Valkuilen;
- Gesprekstechnieken:
- Feedbackgesprek;
- Correctiegesprek;
- Slecht-nieuwsgesprek;
- Delegeren;
- Coachingsgesprek;
- Conflictgesprek;
- Doelstellingen;
- Strategie en aanvliegroutes;
- Vraagsoorten;
- Actief en empathisch luisteren;
- Persoonlijke aandachtspunten.

