Opleiding: Opzetten van een PMO (Project Management Office)
Het PMO is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, uitdragen en onderhouden van projectmanagement in al haar facetten. Deze regelt zaken óver de projecten heen, zowel ten behoeve van de projecten als voor het projectmanagement en het algemeen management. Een PMO houdt zich bezig met het uitdragen, toepassen en beheren van de projectmanagementmethodologie en de afstemming tussen projectmanagementprocessen en relevante bedrijfsprocessen. Met vergelijkingen op basis van best practices en standaardisatie zorgt het PMO voor optimalisering van projectmanagementmethoden en -processen. Ook het beleid ten aanzien van tools en middelen kan binnen het PMO worden bepaald. Tevens draagt het PMO zorg voor alle relevante trainingen en “lessons learned” en levert het een bijdrage aan de ontwikkeling van projectmanagers (auditing en certificering). Het kan gezien worden als het centrum waar men met alle vragen over projectmanagement kan aankloppen. De praktische organisatie hiervan, is echter niet steeds evident. Hoe u dit aanpakt leert u gedurende deze training.
Leermethodiek
Aan de hand van concrete en praktische voorbeelden, leert u hoe u binnen uw eigen organisatie uw PMO opstart en verder uitbouwt.
