Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben het volledig een met het artikel van Wim.
In een land waar dienstverlening inmiddels de dienst uit maakt is het naast het gewenst kijken door de bril van weltevredenheid, óók wenselijk te leren kijken door de bril van de klant/gast. Klanten/gasten zijn vaak uitstekende gratis dienstverleners naar de organisatie.
Als je ze een beetje op de juiste wijze weet te stimuleren, dan krijg een golf van positieve en kansrijke ideeen en suggesties. Als je deze kansen goed weet te filteren zijn ze van onschatbare waarde voor ondernemingen die wil excelleren in dienstbetoon.
In de luchtvaart en hotellerie wordt deze z.g. Yield-techniek al vele jaren zeer succesvol toegepast.
Fons Bitter
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement.
www.consulate.nl
Ik help bedrijven naar een meer winstgevend busienssmodel. Ze komen pas met de dood voor ogen. Iedreen wist afzonderlijk dat veranderen natuurlijk al eerder had gemoeten, maar ja. Wie zet de eerste stap. Zelfs met een zeker failissement voor ogen willen de meeste bedrijven dat ANDEREN veranderen. Niemand geeft vrijwillig zijn domein op, werkwijze of macht.
Natuurlijk is het buiten kijf dat veranderen het meest effectief verloopt met kleine stapjes. Toyota is wereldberoemd. Maar het in beweging krijgen én houden van organisaties vraagt toch echt vaak om meer dan kleine stapjes. Het moet een levenshouding worden van een organisatie. Tot die tijd hou je mensen die zich ingraven en managers die uit alle macht proberen aanpassingen te forceren.
Mijn ervaring is dat ik zelden of nooit gevraagd wordt om iets te verbeteren. Eigenlijk wordt je pas gevraagd als alle seinen op rood staan en de tijd om stapsgewijs te verbeteren volledig ontbreekt.
goeie positieve en ook realistische insteek en daarmee volgens mij ook de juiste. Hear, hear.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer