Nu ook nieuw consumenten ras

Naast een nieuw soort manager, is een nieuwe consument geboren: de Prosumer.

De 'nieuwe mens' is iemand die als een verslaafde, vaak via de modernste technologie, zoekt naar nieuwe producten en ervaringen, daar met anderen over praat en zo onverwachts een producttrend weet te zetten. Ze weten vaak meer dan de verkopers zelf, volgen de makelaars op de voet en lezen productetiketten alsof het snoepjes zijn.

Deze vinding doet het reclamemarketingbureau Euro RSCG in een wereldwijd onderzoek naar de nieuwe consument die meer dan gemiddeld geïnteresseerd is in wat er speelt in het leven: aan verkoopbalies, in sport, politiek en cultuur. Het bureau schat in dat zo'n 25 procent van alle consumenten een Prosumer is. De naam is een samensmelting van pro-actieve consument.

Trots
'We zien Prosumers...

N.Bouman
Een aardiger ontwikkeling dan de yuppies.
Bote Jong
Lid sinds 2019
Lijkt nogal een beetje op "oude wijn in nieuwe zakken". Want wat is het verschil tussen de "prosumer" en de ouderwetse "early adopter" uit ons vertrouwde klokmodel? Het lijkt erop dat EuroRSCG zich meer bezig gehouden heeft met de trends waarop de early adopter zich richt dan met het traceren van een nieuwe categorie consumenten. Maar misschien dat het originele rapport hierover meer duidelijkheid verschaft....