NPS: de klantloyaliteit definitie

Trouwe klanten zorgen voor gezonde groei; ze kopen meer, blijven langer klant en dragen nieuwe klanten aan. Nederlands onderzoek geeft aan dat in alle sectoren veel potentieel is voor verbetering op dit gebied.

Criticasters
Het onderzoek werd onderverdeeld in 'Promotors', 'Passief Tevredenen' en 'Criticasters'. Het percentage Promotors wordt vervolgens verminderd met het percentage Criticasters. Het resultaat is de zogenaamde Net Promotor Score (NPS), een percentage dat de klantenloyaliteit van een onderneming definieert en sterk gecorreleerd blijkt met autonome groei van een onderneming.

Het onderzoek toont aan dat Promotors trouwere klanten zijn, meer producten of diensten afnemen, hun leverancier vaker aanbevelen aan een bekende en dus groei creëren.

Gerelateerd aan prijs
Bij supermarkt...


Custon BV - Sietze Hess
Op 5 maart 2009 hield Custon BV een congres over Customer Loyalty & Satisfaction. Keynote speaker was Dhr dr. Bob Hayes uit de VS.

De waarde van de klant wordt nog vaak berekend door middel van de hierbovengenoemde Net Promotor Score (NPS). Voor deze score wordt maar één vraag gesteld om erachter te komen of een klant loyaal dan wel tevreden was. Bob Hayes stelt deze vraag, "hoe groot is de kans dat je ons bedrijf zou aanbevelen aan een vriend of een collega?", aan de kaak. "Ondanks dat klanten misschien zeggen dat ze je zouden aanbevelen is de kans groot dat ze zelf ergens anders kopen", vertelt Hayes.

Hoe dan klanttevredenheid en loyaliteit meten? Het succes van een bedrijf wordt volgens Hayes bepaald door niet één, maar drie types van loyaliteit, namelijk retentie, aanbeveling en koopgedrag. Het gaat er dus volgens de onderzoeker niet alleen om dat klanten het bedrijf aanraden aan andere mensen, maar ook dat ze bij het bedrijf blijven en meer of andere producten gaan kopen. Vragen die gesteld kunnen worden tijdens een customer feedback programma moeten dus deze drie aspecten in kaart brengen. De "hoe groot is de kans dat u ons bedrijf zou aanbevelen?" vraag moet worden gesteld, maar daarnaast zijn vragen als "hoe groot is de kans dat u meer of verschillende producten bij het bedrijf koopt?", "zou u snel meer kopen bij dit bedrijf?" en "hoe groot is de kans dat u iets bij de concurrent gaat kopen?" op zijn plek. Het onderzoek wordt verbeterd naarmate de maatstaven en antwoorden specifieker worden. Zorg dat de vragen niet te algemeen worden gesteld en mensen kunnen kiezen tussen genoeg antwoorden.

Custon heeft in samenwerking met Hayes in de webapplicatie PerformWorks inmiddels een complete scorecardset ingevoerd die deze drie loyaliteiten snel en gemakkelijk kan meten.