Het Nieuwe Werken XXL

Columns

Het Nieuwe Werken (HNW) is een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt en waar nogal wat verwarring over is. Om wat orde in de chaos te scheppen hierbij een poging om een indeling aan te brengen.

De meeste organisaties hebben het bij het HNW alleen over flexplekken. Een mooi, veelal nieuw, kantoor waarbij iedereen elke dag een plekje moet zoeken waar hij zijn activiteiten voor die dag het beste kan uitvoeren. Het voordeel voor de organisatie is direct in geld uit te drukken, aangezien voor dit concept minder vierkante meter kantoorruimte noodzakelijk is. En: minder meters = minder geld. De consequentie van flexplekken is dat alle informatie digitaal moet worden, zodat het overal binnen het bedrijf beschikbaar is. Voor de managementstijl veranderd er niet veel. Controle op aanwezigheid is oo...

Jos Steynebrugh
Dick,
Ik vind het een navelstaarderige kijk op de materie. Net alsof de wereld ophoudt bij de grenzen van de organisatie. Je vergeet de met straatlengtes belangrijkste dimensie : de klant.

Er zijn functies welke direct de servicegraad raken, waarbij BEREIKBAARHEID het belangrijkste criterium is.Denk aan verkoop, helpdesk, reparatie, klachten, montage afspraak, dispatch etc. Bij die functies maakt het niet uit WAAR de medewerker dat doet. Mag van mijn part vanaf het strand of vanuit de kroeg, als ie maar *&%^$^$#%(&% de telefoon binnen drie keer overgaan oppakt of zijn keyboard onmiddelloos weet te vinden.

Over die flexplekken: wat een kale boel, wat een onpersoonlijkheid. Ik kan geen foto neerzetten van partner hond of kind. Bij veel bedrijven worden ze weer ontmanteld wegens gebrek aan belangstelling. Mensen WILLEN dat niet. Hoezó rendement?

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Willem Mastenbroek
Beste Jos

Sla je niet wat door? Je klanten goed bedienen vraagt wat van de organisatie. Geen wonder da je dan gaat nadenken over teams met een grotere zelfstandigheid. En over medewerkers die de verantwoordelijkheid voor hun resultaten oppakken zonder dat fijnmazig toezicht en controle nodig zijn. Om maar twee van de elementen uit het betoog te noemen.
Jos Steynebrugh
Ja, Willem.
Als je het verschuiven van de aandacht naar klanten "doorslaan" noemt, dan sla ik door. Maar soms is chargerende eenzijdigheid nodig om mensen uit de winterslaap te halen. Toch?

Groet,
Jos
Ronald van Gigch
Pro-lid
Voor mij begint de discussie over HNW altijd bij de vraag: Is het een hype of is het een blijver.

Ik schaar mij bij degenen die HNW zien als Blijver.
Ik kijk naar de nieuwe generatie, die op school projectmatig werkt, Twittert, Hyvet, en al Facebokend zijn weg vindt en contacten onderhoud.

Ondertussen ben ik van de oude generatie, die heeft geleerd dat Face-to-Face toch het enige echte contact is. Maar toch lukt het de nieuwe generatie om op hun manier zelfde, waardevolle, onbegrensde contacten te leggen en te onderhouden.

Als je kiest voor het blijverstandpunt, dan zal je houding ten opzichte van HNW wijzigen. Zal je het minder mechanisch gaan benaderen en meer kijken naar de mens en de wijze waarop HNW hem meer ruimte gaat bieden om weer meer mens te worden. Het systeem wordt vrijer - minder mechanisch - en biedt in die vrijheid ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en initiatief.

Maar om van Hype naar Blijver standpunt te komen moet er wil eerst iets gebeuren.
Wij - de iets oudere generatie - zullen iets los moeten gaan laten.

Dat iets is een stukje van onze zekerheid hoe wij in de wereld staan en daarna kijken.

En de mate van het durven loslaten, zal vervolgens bepalen of jou bedrijf gaat werken met HNW Small of HNW XXL.

En waar komt de benoemde Klant dan in beeld.
Die komt in beeld in het contact met de organisatie. Dat is dan niet op het niveau van Bestuurders en Beleidsbepalers. Dat is op het niveau van de individuele medewerkers, die hij aantreft als spreekbuis namens de organisatie.

En ik als klant zou het fijn vinden om aan de andere kant van de lijn, niet een medewerker te treffen die gebonden is aan scripts en bedrijfspolicies.
Nee, ik spreek dan toch liever met een medewerker binnen het bedrijf die eigen verantwoordelijkheid en vrijheid heeft en die op dat moment voor en met mij de vrijheid heeft om echt antwoord te geven op mijn vraag.
Erick Wuestman
Ik vind dit wel een heldere indeling. Small, Medium & Large.

In mijn innovatieladder noem ik de Small: Kantoorinnovatie. Medium is voor mij "Het Nieuwe Werken 1.0" en Large is HNW 2.0.
Termen die je ook wel vaker tegenkomt inmiddels.

Het is wel nuttig om in overleg met iemand je samen te kunnen afvragen over welke mate van invoering we het met elkaar willen hebben. Al was het maar omdat binnen de term Het Nieuwe Werken alles door elkaar wordt gebruikt en je rijp en groen voorbij ziet komen. Terwijl de meeste situaties in mijn ogen vooral een Small - - betreft. Van sociale innovatie is meestal geen sprake. "Oude wijn op nieuwe zitzakken" noem ik dat. Small klinkt dan een stuk minder afkeurend en toch heb je dan het onderscheid wel op tafel.

Meer over Innovatief organiseren