Het Nieuwe Uitgeven

Cover stories

Sinds mensenheugenis is het uitgeven van boeken onveranderd gebleven. Een (aspirant) auteur verzint een idee en krijgt de kolder in de kop om het wereldkundig te maken. Dan begint de creatieve martelgang van buitensporig veel uren verzinnen en fijnslijpen om het gedachtekindje in een verhaalvorm te gieten. Is het verhaal voldoende levensvatbaar dan volgt het zoeken naar de verloskundige uitgever. Eenmaal gevonden wordt na het nodige snoei- en snijwerk van een redacteur het geesteskind ter wereld gebracht en voor boekhandelaren beschikbaar gesteld. Vervolgens blijkt een waanzinnig hoog percentage niet aan te slaan en sterft al snel een stille dood. Kan en moet dat anno 2014 niet anders?

De Traditie: Zend-en-Zoek-het-maar-uit

De eeuwenlange traditie van verhalen in isolatie uitdenken, op de ...

Ronald Molag
Lid sinds 2019
Ik denk dat je de opbrengst voor auteurs iets te pessimistisch inschat. Op een forum van muzikanten las ik een bijdrage van iemand die een managementboek had geschreven en de analogie met het liedjes verkopen maakte. De tendens in de muziek is: liedjes uitbrengen levert weinig geld op qua verkoop maar zorgt wel voor uitnodigingen voor optredens. Met het schrijven van een managementboek gaat t net zo. Hij gaf aan dat hij met het schrijven weinig opbrengsten had gehad qua verkoop maar dat hij wel vaker werd gevraagd voor presentaties. Het zou me daarom niet verbazen als er eerder meer dan minder managementboeken gaan verschijnen.

Ben het overigens zeer eens met de door jou geschetste toekomstvisie en hints voor een aanpak. Het idee van een hoogwaardig en levend kennis-archief spreekt me zeer aan.

Meer over Business model, verdienmodel