Nieuw Organiseren: hype, doorbraak of evolutie 2

Columns

Nieuw Organiseren krijgt steeds meer aandacht dankzij tal van overtuigende voorbeelden. Elementen van Nieuw Organiseren zijn vakmanschap, klein binnen groot, continue resultaatverbetering, de menselijke maat, grotere klantgerichtheid, inspirerende missie, sturen op verantwoordelijkheid en zelforganisatie.

In mijn vorige column Nieuw organiseren: hype, doorbraak of evolutie ga ik in op vragen als:  Wordt dit een hype? Zijn organisaties er klaar voor?

Ik eindig met: Het betreft een ontwikkeling die ook  ingrijpend zal zijn voor staven en externe dienstverleners. Enkelen zitten daar al midden in. Velen doen alles nog op de oude manier.

Daarover deze column.

De trend

De dwang naar duidelijkheid en ‘Keep it simple’ is opvallend.  De kern is dat mensen directer aangesproken worden op hun verantw...

Leon Dohmen
Dag Willem,

Deze column vind ik een stuk beter dan de eerste met hetzelfde onderwerp. De eerste vond ik te algemeen en abstract en teveel geschreven vanuit het wensdenken: zelfsturing als allesomvattende oplossing voor elk organisatieprobleem.

Vooral het eerste deel in deze tweede column vind ik sterk omdat je een aantal inleidende voorbeelden gebruikt die nuancering in je boodschap brengen. De voorbeelden die je gebruikt maken inzichtelijk hoe organisaties op zoek zijn naar de balans tussen zelfsturing en sturing vanuit een collectief organisatiedoel. Logisch is dan dat het lijnmanagement hier de verbindende schakel is.

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen

Meer over Innovatief organiseren