- Verhalen die over adviseurs de ronde doen
- Maar hoe zit het nu echt?
- Vijf typen organisatieadvies
- Wat verwachten opdrachtgevers en adviseurs van advieswerk?
- Goede ervaringen wegen zwaar bij inhuur
- Rapportcijfers uitgedeeld
- Succes en falen onderkend
- Wat hebben we geleerd?
- Communicatie is cruciaal voor succes
- Selecteren is méér dan de prijs
- De opdrachtgever heeft een belangrijke rol in de opdracht
- Stelling
- Verder lezen
Verhalen die over adviseurs de ronde doen
De voornemens van de nieuwe regering leiden weer tot het snoeien in het ambtenarenapparaat. In het kielzog volgt de maatregel dat wederom gesneden moet worden in de kosten van extern advies. Met grote regelmaat is de afgelopen jaren het debat over het rendement van de adviesgulden opgelaaid. Ook adviseurs zetten regelmatig vraagtekens b...
Wat echter niet uit de verf komt is de reden waarom externen worden ingeleend. Dikwijls is het niet een tekortkoming in kennis, maar een politieke daad: de manager ''die het ook niet meer weet' en aan zijn superieuren wil tonen''dat hij er toch echt wat aan doet'. Als de extern adviseur vervolgens zijn werk niet goed doet is het duidelijk op wie de schuld kan worden geschoven.....
Wat betreft mijn inhoudelijke commentaren en kanttekeningen, verwijs ik graag naar een eerder gepubliceerde mening op de website www.nobodys-business.com, onder de button meningen (Overheid en Organisatieadvies).
In het bedrijfsleven is dat usance.
Bij de overheid hebben we te maken met aanbestedingen, waarbij het contact tussen opdrachtgever en opdrachtnemer niet op natuurlijke wijze verloopt.
Gelukkig wordt door competitive dialogues te gebruiken, de kwaliteit van de vraag enorm worden verbeterd.
Een open dialoog en een open contact met de markt werkt toch beter.