MKB reddingsvest voor welzijnsstaat Nederland

Cover stories

Internationaal actieve Nederlandse ondernemers worden al enige jaren overspoeld met weinig benijdenswaardige cijfers. Nederlandse exporteurs vinden volgens uiteenlopende CBS-statistieken de internationale marktomstandigheden anno 2010 nog steeds ronduit moeilijk. Volgens datzelfde CBS is de export in 2009 met ongeveer 15 procent gekrompen in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. De uitvoer van in Nederland geproduceerde goederen en diensten (‘Made in Holland’) daalde in 2009 overigens nog sneller dan de veel minder interessante wederuitvoer van elders geproduceerde producten (‘wederuitvoer’ – het invoeren van producten uit andere landen die via Rotterdam en dergelijke direct weer worden uitgevoerd - is verantwoordelijk voor ongeveer eenderde van de totale Nederlandse export). ...

Maarten Bremer
Een helder artikel, met wat mij betreft een terecht appel op de nederlandse ondernemer om mondiaal te denken. Ik werk nu anderhalf jaar bij de internationale trainings &adviesafdeling van het Tropeninstituut, en het gevoel dat er in andere delen van de wereld veel meer ondernemende dynamiek te beleven valt is hier bijna voelbaar.

Dat levert kansen op en wij zien dan ook veel ondernemers die buiten de grenzen willen beginnen. De opmerking dat dit om te beginnen een uitwedstrijd is, vind ik zeer terecht. Dat vraagt inderdaad om "het beheersen van de ‘kunst van het je daadwerkelijk verdiepen in de culturele mores inclusief implicaties’ van potentiële zakenlanden en -partners".

Wat dat betreft lijken veel MKBers nog te geloven in het 'self-made' model, terwijl onze ervaring is dat een goede voorbereiding het halve werk is. Waarom zou je veel geld besteden aan zakenreizen, als je niet weet dat relaties bouwen in de meeste andere landen veel tijd in beslag neemt. Tijd, die wij als ongeduldige Nederlander niet altijd willen investeren. Maar een enkel reisje naar China of Afrika leidt zelden tot een directe order.

Een goede internationaliseringsstrategie, met begrip van wat dan van je mensen en aan investeringen vraagt, is daarom mi een belangrijke voorwaarde voordat je internationaal actief wordt. Net zo'n voorwaarde als het aan boord brengen van reddingsboeien voor je de overtocht begint.

Maarten Bremer
directeur KIT Intercultural Management & Communication bv

Meer over Globalisering