Wat is uw onderscheidend vermogen, uw punt op de horizon?

Columns

Wat is uw onderscheidend vermogen, uw punt op de horizon? En uw missie en visie? Deze vragen zitten standaard in het koffertje van marketeers en (strategische) consultants. Een scherpe visie is prachtig, zeker. Zonder helder en eenduidig eindpunt lijkt niets meer mogelijk als de marketeers het voor het zeggen hebben. Volgens mij valt dat wel mee.
Veel organisaties, en zeker die waar veel professionals werken in maatschapachtige structuren, worstelen met het grote strategische vraagstuk. Ze blijven maar zoeken naar dat ene welhaast utopische punt op de horizon, waarmee alles duidelijk, stuurbaar, onderscheidend en makkelijk wordt. Vaak zonder resultaat.

Ik geef u vijf argumenten om, in ieder geval voorlopig, te stoppen met deze worsteling.

  1. De punt geeft een schijnzekerheid. Als er al een ...

Eric Mesrits
Roel, goed artikel, toch nog even 2 opmerkingen;

In punt 4 heb je het over het feit dat als er in een organisatie geen wetmatigheden en zekerheden bestaan, er dynamiek kan ontstaan; is het dan niet zo dat er ook een kans bestaat dat er dan juist geen beweging ontstaat omdat mensen binnen de organisatie graag over een kader beschikken waarbinnen zij kunnen en mogen opereren?

Punt 5, moet een organisatie niet juist een heldere visie en missie hebben zodat dit zowel intern als extern gecommuniceerd kan worden en mensen binnen de organisatie hierdoor 'gericht' creatief er mee om kunnen gaan?

Wellicht dat in de 'wereld' waar ik uit kom, de ICT-wereld, hier anders mee omgegaan wordt omdat het daar juist belangrijk is om een duidelijke visie en omlijnde strategie te hebben. Just some thoughts:-)
Roel laumans
Beste Eric,

Ik ben het met je eens dat een scherpe missie en visie veel voordelen kent. Het gaat mij er om dat organisaties, en dan veel in mijn 'wereld' van dienstverleners, veel energie steken in het vinden van dat punt, en verder nergens aan toe lijken te komen. Dat is zonde van de energie die je beter in tactische en operationele activiteiten kunt steken.

En ook is het goed als er kaders zijn waarbinnen medewerkers vrij kunnen werken, denken en doen. Als die kaders heel ruim zijn, omdat er nog geen scherpe strategie is, is dat mij betreft niet erg. Vooralsnog natuurlijk.

Meer over Zakelijke dienstverlening