Waarom mislukken projecten bij de overheid zo vaak?

Columns

Het mislukken van ICT projecten bij de overheid: al jaren in het nieuws en nog steeds hot. In diverse media wordt regelmatig bericht over het falende ICT-beleid bij de overheid.Hoogleraar Arie Boonstra had in mei van dit jaar als centrale stelling van zijn oratie: ‘grote ICT-projecten gedoemd te mislukken'. Ook de Rekenkamer zit bovenop dit dossier en formuleerde onlangs haar stevige kritiek op de ICT organisatie van de Politie. Bovendien becijferde zij wat het mislukken van ICT projecten de samenleving jaarlijks kost: 7 miljard euro (ter vergelijk, dit jaar gaat er 4 miljard euro naar Ontwikkelingshulp). Kortom, nog steeds veel mis en het lek is nog niet boven.
De vraag is nu of de private sector het beter doet maar vooral ook wie aan zet is binnen de overheid om het lek boven te krijgen....

Deze projecten mislukken omdat er geen integrale holistische aanpak wordt gebruikt van techniek en gedrags verandering.

Er moet tevens van boven af een heldere visie zijn over wat er bereikt moet worden, in de zin van de veranderde bedrijfsvoering of veranderde bedrijfs objectives en dat moet 'rucksichtslos' doorgevoerd worden en ondersteund worden mbt het project.

Verder ontbreekt vaak de heldere communicatie, maw, waar gaat het om , wat willen we uiteindelijk bereiken en waarom zou iedereen het moeten willen en ondersteunen ( what's in it for me?).

En 'last, but not least', moet er met kleinere pilot projecten worden aangetoond dat het grote project ook dat kan brengen wat men wil en metname ook de voordelen voor de medewerkers heeft.

Dat zijn de lessen die we geleerd hebben uit een enorm project, dat is uitgevoerd bij een vd grote Nederlandse banken, en dat bijzonder succesvol is verlopen, voor alle betrokkenen , zowel in de boardroom als op de werkvloer.

Op deze wijze kunnen grote overheids projecten ook uitstekend slagen. Wat ik gezien heb echter bij de overheid is dat de bovenstaande aanpak 'ueberhaupt' niet wordt toegepast, om allerlei onduidelijke en irrelevante redenen. Geen wonder dus dat deze projecten mislukken en goud kosten met weinig resultaat.

Maar ik garandeer deze projecten, met de juiste aanpak, wel degelijk kunnen lukken, ook bij de overheid!!!
Nico Viergever
Pro-lid
Bij de overheid, maar ook bij andere bureaucratieën worden fouten gemaakt die uiterst voorspelbaar zijn en vrij eenvoudig te voorkomen zijn. Inderdaad komt opdrachtgeverschap hierbij vaak aan de orde. Dit terwijl hun interne standaarden voor projecten richtlijnen en suggesties bevatten die sterk kunnen helpen om deze fouten te voorkomen, zoals PRINCE2. Maar deze richtlijnen en suggesties worden breed genegeerd. Uit eigen ervaring weet ik dat hierbij een belangrijke rol is gereserveerd voor consultants en trainers die hun klanten vertellen “pragmatisch” om te gaan met deze kennis. Dit pragmatisch omgaan, is in de praktijk vooral goed voor de consultant…

De overheid heeft diverse gereedschappen in handen, heeft hieraan veel geld besteed o.a. door training maar weet zelden hoe er mee om te gaan.

Lees hierover twee van mijn artikelen:
http://www.viergever.info/nl/prince2principle.aspx
en
http://www.viergever.info/nl/prince2lev.aspx

Een van de belangrijkste conclusies als je beide stukken samenvoegt: door raamcontracten en de aanbestedingsprocedures legt de overheid v.w.b. training en consultancy de nadruk op prijs. En goedkoop is nu eenmaal duurkoop.

Meer over Overheid