Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Betrokkenheid: handelingen
• zoals het bezoeken van MS websites (helpdesk of selectie nieuwe SW)
• of fysieke winkel (geen idee wat retailers aan MS vertellen)
• de tijd die per webpagina wordt besteed (alleen de help functies)
• het aantal pagina's dat een bezoeker raadpleegt (vast wel)
• de onderwerpen die worden bekeken (zeker weten)
• de score op “Was deze informatie nuttig?”
Interactie
• content aan een merk bijdragen: suggesties t.a.v. functionaliteit (vele emails: no reply)
• extra informatie aanvragen (enkele malen gedaan: no reply)
• contactgegevens aanbieden (bij elke nieuwe installatie opnieuw)
• product of dienst aanschaffen (knarsetandend, geen ECHT alternatief)
• doorklikken (ja, helpdesk)
• transacties (één keer rechtstreeks bij MS, nóóit weer)
• het achterlaten van reacties op weblogs (vele)
• aangaan van relaties binnen een sociaal netwerk (ja, maar dan met verontwaardiging)
Intimiteit:
• de mening over (aantal emails met foutmeldingen “niet in het boekje”)
• kijk op (teksten van de emails)
• passie voor het merk (negatief: geen echt alternatief)
• aantal community sites w.o. Excel for addicts (geen info naar MS)
• uitgedrukt in de bewoordingen (stevig na verloop van tijd)
Invloed.
kwalitatief niveau:
• merkbewustheid (gedwongen)
• merkloyaliteit (gedwongen)
• herhalingsaanschaf (gedwongen)
Samenvattend: MS weet héél veel van mij, inclusief alle informatie die bij elke update (geoorloofd of niet) van mijn PC getrokken wordt. Zo werkte mijn (illegale) versie van Office ineens niet meer. (Disabled). Shit happens.
Case 2: Prenatal
Het kan ook héél anders. Een bedrijf dat het in mijn ogen als marketeer best erg goed voor elkaar heeft is Prenatal. Prenatal (retailer in baby-care en aanverwante producten) had / heeft een probleem: hoe kom ik aan gegevens van prospects???. In tijd gezien zijn ze immers altijd te laat.
• Conceptie: de eerste die een waarschijnlijkheid zou kunnen weten is de apotheek (zwangerschapstest). Deze data zijn niet “te koop”
• Zwangerschap: de eerste die het weet is ofwel de echtgenoot, danwel de beste vriendinnen (zijn er ineens tientallen). Informatie niet te koop.
• De volgende “tig” uit het sociale netwerk volgen in de dagen erna. Informatie niet te koop
• Huisarts: voor medical check. Informatie niet te koop
• Gynaecoloog/internist. Geen informatie.
• Consultatiebureau. Informatie niet te koop.
• Geboorte. Arts en verplegend personeel weten het nu. Informatie niet te koop.
• Aangifte op het stadhuis. Dit is het eerste moment waarop de informatie publiek wordt en dus te koop is. De Felicitatiedienst is dan te laat: bijna alle aankopen zijn al gedaan.
Prenatal is NIET te laat. Dat komt omdat ze écht iets snappen van “hoe het werkt”. In de periode waarin de collectieve beleving van de moederkoek tot ongekende afmetingen groeit, foto’s en video’s gemaakt worden, Blogs worden gestart en dagelijks bijgehouden, gewichten worden gemeten, het “puffen” zowel real als virtueel gezamenlijke wordt gedaan en elke emotie met minstens 20 mensen wordt gedeeld ontstaat een sfeer waarin letterlijk ALLES mogelijk is. Het prénatale fluïdum dringt door beton, omvat moeiteloos continenten en gaat dwars door internationale grenzen, timezones, culturen en religies. Het is “oer”en zo hoort het ook.
Ze hebben dit best wel complexe probleem opgelost met een zéér goed uitgekiend systeem van “aanbrengpremies”, wishlists, tips, cadeaubonnen etc. Alles via het sociale netwerk. Hier kunnen héél veel fabrikanten / leveranciers iets van leren. Mr. Gates in het bijzonder.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer