Marketeer, kent u het Engagementmodel?

De marketingtrechter is een verouderde metafoor. Marketeers dicteren niet langer het traject dat consumenten aflopen, net zo min als de dialoog. Het trechtermodel gaat geheel voorbij aan de complexiteit die onder andere social media toevoegen aan het inkoopproces. Het is tijd voor een nieuwe metriek, 'engagement' genaamd.

Marketeers hebben hun modellen altijd gebaseerd op het beslissingstraject van consumenten, van merkbewustheid en merkoverweging naar merkvoorkeur, actie en merkloyaliteit, ook wel de marketingtrechter genoemd. De taak van de marketeer: consumenten van de brede opening naar het smalle uiteinde van de trechter leiden. Deze trechter als metafoor is echter niet langer bruikbaar want marketeers dicteren niet langer het traject dat consumenten aflopen en bepalen al evenmin de d...

Jos Steynebrugh
Case 1: het model ingevuld voor Microsoft

Betrokkenheid: handelingen
• zoals het bezoeken van MS websites (helpdesk of selectie nieuwe SW)
• of fysieke winkel (geen idee wat retailers aan MS vertellen)
• de tijd die per webpagina wordt besteed (alleen de help functies)
• het aantal pagina's dat een bezoeker raadpleegt (vast wel)
• de onderwerpen die worden bekeken (zeker weten)
• de score op “Was deze informatie nuttig?”

Interactie
• content aan een merk bijdragen: suggesties t.a.v. functionaliteit (vele emails: no reply)
• extra informatie aanvragen (enkele malen gedaan: no reply)
• contactgegevens aanbieden (bij elke nieuwe installatie opnieuw)
• product of dienst aanschaffen (knarsetandend, geen ECHT alternatief)
• doorklikken (ja, helpdesk)
• transacties (één keer rechtstreeks bij MS, nóóit weer)
• het achterlaten van reacties op weblogs (vele)
• aangaan van relaties binnen een sociaal netwerk (ja, maar dan met verontwaardiging)

Intimiteit:
• de mening over (aantal emails met foutmeldingen “niet in het boekje”)
• kijk op (teksten van de emails)
• passie voor het merk (negatief: geen echt alternatief)
• aantal community sites w.o. Excel for addicts (geen info naar MS)
• uitgedrukt in de bewoordingen (stevig na verloop van tijd)

Invloed.
kwalitatief niveau:
• merkbewustheid (gedwongen)
• merkloyaliteit (gedwongen)
• herhalingsaanschaf (gedwongen)

Samenvattend: MS weet héél veel van mij, inclusief alle informatie die bij elke update (geoorloofd of niet) van mijn PC getrokken wordt. Zo werkte mijn (illegale) versie van Office ineens niet meer. (Disabled). Shit happens.

Case 2: Prenatal
Het kan ook héél anders. Een bedrijf dat het in mijn ogen als marketeer best erg goed voor elkaar heeft is Prenatal. Prenatal (retailer in baby-care en aanverwante producten) had / heeft een probleem: hoe kom ik aan gegevens van prospects???. In tijd gezien zijn ze immers altijd te laat.

• Conceptie: de eerste die een waarschijnlijkheid zou kunnen weten is de apotheek (zwangerschapstest). Deze data zijn niet “te koop”
• Zwangerschap: de eerste die het weet is ofwel de echtgenoot, danwel de beste vriendinnen (zijn er ineens tientallen). Informatie niet te koop.
• De volgende “tig” uit het sociale netwerk volgen in de dagen erna. Informatie niet te koop
• Huisarts: voor medical check. Informatie niet te koop
• Gynaecoloog/internist. Geen informatie.
• Consultatiebureau. Informatie niet te koop.
• Geboorte. Arts en verplegend personeel weten het nu. Informatie niet te koop.
• Aangifte op het stadhuis. Dit is het eerste moment waarop de informatie publiek wordt en dus te koop is. De Felicitatiedienst is dan te laat: bijna alle aankopen zijn al gedaan.

Prenatal is NIET te laat. Dat komt omdat ze écht iets snappen van “hoe het werkt”. In de periode waarin de collectieve beleving van de moederkoek tot ongekende afmetingen groeit, foto’s en video’s gemaakt worden, Blogs worden gestart en dagelijks bijgehouden, gewichten worden gemeten, het “puffen” zowel real als virtueel gezamenlijke wordt gedaan en elke emotie met minstens 20 mensen wordt gedeeld ontstaat een sfeer waarin letterlijk ALLES mogelijk is. Het prénatale fluïdum dringt door beton, omvat moeiteloos continenten en gaat dwars door internationale grenzen, timezones, culturen en religies. Het is “oer”en zo hoort het ook.

Ze hebben dit best wel complexe probleem opgelost met een zéér goed uitgekiend systeem van “aanbrengpremies”, wishlists, tips, cadeaubonnen etc. Alles via het sociale netwerk. Hier kunnen héél veel fabrikanten / leveranciers iets van leren. Mr. Gates in het bijzonder.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer