Managers in nieuwe organisatievormen

Managers moeten nog leren omgaan met het uiteenvallen van ondernemingen in beweeglijke netwerken van allianties. Dit stelt John Storey, hoogleraar personeelsbeheer en onderzoeksleider aan de Business School van de Open Universiteit in Engeland.

Ondernemingen veranderen onder invloed van fragmenterende internationale markten, kortere levenscycli van producten en veeleisende klanten. Als gevolg van technologische veranderingen en het aantal componenten in een product of dienst kunnen bovendien nog maar weinig ondernemingen in hun eentje aan de vraag van de klant voldoen. Voor hetzelfde probleem ziet de publieke sector zich geplaatst.

Het gevolg is dat er allerlei nieuwe (netwerk)relaties tussen organisaties ontstaan. En het omgaan met deze nieuwe vormen vergt nieuwe managementcapaciteiten. ...

N.R. Martijnse
Ik ben het in beginsel eens met John Storey. De complexiteit van de vraagstukken en de bedrijfseconomische controle van de netwerkorganisaties maakt het managen lastig. De traditionele lijnmanager als leidinggevende wordt steeds meer vervangen door een ketenmanager die in staat is het overzicht over de waardeketen te behouden. Interessante nieuwe ontwikkelingen.