Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als Belg kan ik bevestigen dat de teneur van de berichtgeving rond Pukkelpop inderdaad meer gericht was op onderlinge solidariteit dan op het zoeken naar oorzaak en schuld. Maar of dit iets zegt over "de" leidinggevende stijl van Belgen als zijnde fundamenteel meer vertrouwend van aard?
Misschien zegt dit eerder iets over een communicatiestijl en cultuur, waarin er minder snel luidop uitspraken gedaan worden voor het grote publiek en waarin niet iedereen zijn mening meteen aan iedereen hoeft te verkondigen. Of dat dit dus iets zegt over het vertrouwen dan wel over een meer bedachtzame en gesloten aard, laat ik in het midden.
Ik denk wel dat door het niet meteen uitspreken van oordelen en meningen, er een voorwaarde gecreëerd wordt om visies en standpunten te delen en uit te wisselen, en dat in dit klimaat vertrouwen wel makkelijker kan groeien.
Misschien dat een pleidooi voor meer vertrouwen in die zin ook een uitnodiging kan zijn om de rol van communicatie en leiderschapsstijl eens nader te bekijken?
De stap daarna die je altijd ziet op de Amerikaanse nieuwszenders en sites is de vraag ' wat kunnen WIJ beter doen in de toekomst'. Wat leren WIJ hiervan, wat voor concrete maatregelen gaan WIJ nu nemen. What is the new plan?
Dat vind ik een veel betere mindset dan met het vingertje wijzen zoals nog altijd te vaak in ons land gebeurd. Op die Amerikaanse manier ga je snel z'n allen vooruit i.p.v. veel tijd te verspillen aan de schuldvraag. En dat geldt voor dit soort grote dingen in de media, als gewoon in de dagelijkse praktijk op kantoor.