Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat managers geen goed zelfbeeld hebben, ligt aan de mate waarop ze zelf in hun spiegel willen kijken. Maar tevens aan de medewerkers die het lef moeten hebben om te vertellen aan hun manager hoe hij of zij overkomt.
Ik zit zelf in het onderwijs en een aantal collega's hebben altijd wel iets op te merken op hun directeur. Daar ik ook een manager ben en samenwerk met deze directeur ga ik regelmatig een gesprek aan en ben er achter gekomen dat dat enorm helpt, dat je meer inzicht krijgt in hoe de ander denkt. Men moet als medewerker eerder naar zijn manager toestappen. Vaak wacht men te lang. Managers moeten horen wat ze verkeerd doen.
Tevens kan men elkaar helpen. Kortom, wees open en eerlijk tegen elkaar, daar kom je veel verder mee. Managers en medewerkers kunnen zo heel veel van elkaar leren.
Uw tekst 'Managers hebben een verkeerd zelfbeeld' is de wake-up call voor managend Nederland! Bedankt. Hoe het allemaal zo gekomen is? Wat denkt u hiervan:
· Veel niet-managers worden manager gemaakt op basis van verkeerde aannames en irrelevante capaciteiten.
· Veel managers profileren zich als conceptuele denkers en hun ego verbied hen als doeners aan de slag te gaan, zelfs wanneer de operatie daar om smeekt.
· We hebben de tijdgeest niet mee: strategie en lange termijn planning worden geambieerd, tactiek en operatie zijn echter actueel, vervelend en oninteressant voor managers.
· Veel managers gedragen zich als zogenaamde aanjagers van zelfredzaamheid, creativiteit en eigen verantwoordelijkheid van werknemers terwijl dit niet is wat mensen NU nodig hebben.
· Veel managers genereren meer troep dan ze opruimen. (meer tijd aan het distribueren van informatie i.p.v. het ordenen.)
· Veel managers weten niet dat ze iets niet weten.
· Veel directies beschouwen managers als hun reparateurs en vergeten ook nog om een gereedschapskoffer mee te geven.
- Veel directies beschouwen managers als bouwers en weigeren voor de grondstoffen te betalen.
Samenvattend: het hart van veel managers is verbonden aan managementideeën en niet aan de te managen (levende) materie. Eén geluk: u kunt er door ontwikkeling van kennis, kunst en kunde wat aan doen. Goede zaken.