Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een ander nadeel van de be-amer is, dat de aandacht veelal van de spreker wordt afgeleid. Als de spreker een boodschap heeft is dat niet de goede manier. Heeft hij/ zij niet echt een boodschap en moeten we dat non-verhaal ook nog eens op dia's bekijken dan is het helemaal vervelend.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een mindmap heel goed in beeld blijft als deze er niet letterlijk is. Onze geest werkt met beelden, en dat merk je goed als je een mindmap maakt en gebruikt.
M vr gr
Els
http://www.speechen.nl/mindmap.htm
U kunt ook een mail sturen naar roeland@speechen.nl
Vriendelijke groet,
roeland schweitzer
Vraag bij dezen de mindmap aan.
Groet
AM
Dank voor je nuttige tips. Ik merkte dat ik bij het lezen constant ja zat te knikken.
Ik heb nog een tip 10: Durf! Want hoewel ik als consultant al je punten herken en regelmatig toepas merk ik (ook bij mezelf) dat je snel de neiging hebt om de veiligheid opzoekt van de powerpointsheetmachine. Ik merk ook dat het publiek zich vaak instelt op een presentatie met veel inhoud, tekst en grafieken. Je moet dan de moed hebben om door dat verwachtingspatroon heen te breken.
Groeten,
Edwin Lambregts
Tip: lees www.innovatieforganiseren.nl
Groet roeland schweitzer
Wat ik meestal doe is een aantal kernwoorden op Powerpoint, en een aantal plaatjes. Laatste keer had ik een algemeen verhaal over ICT in Europa binnen ons bedrijf, en heb gezocht naar een onderwerp wat ik aan het einde van de presentatie kon voegen met grafische impact. Blijken we een soort elektronische microscoop te hebben ontwikkeld, inzoomen en ondertussen het publiek meenemen op ontdekkingstocht van druppel bloed naar virus cellen door in te zoomen, het enthousiasme werkte en dit breng je altijd over.
Wat ik het ergste vindt is dat ik meestal presenteer aan 100+ collega's in de VS (waaronder mijn baas, en zijn baas...) terwijl ik aan de telefoon zit en iemand anders de powerpoints bedient in de VS met 5 seconden vertraging, en geen zicht op publiek. Mijn truuk is (zoals in het artikel) iets in de presentatie zoeken waar ik enthousiast over ben, en dit draag je altijd over. En (hoe kinderachtig ook) oefenen (mijn twee jaar oude zoontje kent ondertussen het merendeel van mijn presentaties :-)
Succes allemaal, en bedenk voor ons zijn er honderden met commentaar die zelf onder geen beding presenteren!
Eduard
Kunt u mij de mindmap presenteren toesturen?
Met vriendelijke groet,
R. Klei