Managet u vanuit medelijden of mededogen?

Columns

Vind jij het wel eens lastig hoe je moet omgaan met klagende mensen in je team? Met mensen die zielig doen, het zo moeilijk hebben en veel ellende bij jou op je bordje neigen te leggen?
Als manager kun je dagelijks geconfronteerd worden met dergelijke issues. Velen weten niet goed hoe ze hier effectief mee om kunnen gaan.

Medelijden of mededogen

Het is belangrijk onderscheid te maken tussen medelijden en mededogen.
Medelijden hebben betekent dat jij mee-lijdt met een ander. Bijvoorbeeld: Je medewerkster komt regelmatig met het verhaal dat zij zo druk is, veel stress ervaart en niet lekker in haar vel zit. Ze vertelt dat dingen in haar privésituatie niet lekker lopen. Hierdoor lukt het haar niet om op haar werk goed te presteren. Dit gaat een tijdje zo door en je merkt dat ze geen stappen o...


Marie
Opvallend dat er hier alleen over medewerksters wordt gesproken.
Mannen kunnen er ook wat van hoor.

Daarnaast mis ik nog een andere kant.
Je kunt iemand nl ook in de slachtofferrol blijven duwen, terwijl deze er allang weer uit is.
Als je blijft hangen in het beeld dat je van iemand hebt gevormd in een bepaalde fase van diens leven en niet ziet dat deze inmiddels verder is gegroeid, dan geef je diegene ook geen kans om in zijn/haar kracht te blijven.
Dan hou je iemand nodeloos klein en blijf je diegene als slachtoffer zien.
Zo ontneem je jezelf en diegene de kans om gebruik te maken van diens werkelijke capaciteiten.

Meer over Leidinggeven