Managen van innovaties een lastige opgave

Columns

Het managen van innovaties is lastig. Organisaties zijn ingericht om het dagelijks werk zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. Dit is van oudsher het bestaansrecht van de organisatie. Als een organisatie namelijk de werkzaamheden minder effectief of efficiënt uitvoert, dan is er wel een concurrent die dit beter kan en uiteindelijk jouw klanten voor zich weet te winnen. De spanning tussen dagelijks werk en innovatie is van alle tijden; hoe kun je de klant van vandaag effectief en efficiënt bedienen en tegelijkertijd zorgen dat de veranderde klant van morgen ook goed bediend wordt? Zeker de laatste 10 jaar, waarbij (ICT) vernieuwingen en wijzigingen in wet- & regelgeving en klantvoorkeuren over elkaar heen buitelen is dit een lastig opgave.

In de afgelopen jaren heb ik drie ba...

Edwin Tuin
Beknopt en helder. Een vierde vorm is de joint venture, zoals bijvoorbeeld de Senseo van DE en Philips.
Ron van Rijswijk 💡
Lid sinds 2019
@Peter @Edwin
Vragen die bij mij opkomen, zijn :
- Is elke vernieuwing een innovatie ?
- Is innovatie te "managen" zoals andere processen ?
- Moet innovatie wel binnen de bestaande cultuur passen ?
- Of zou innovatie het gevolg moeten zijn van een innovatieve cultuur ?
Zelf ben ik overigens overtuigd aanhanger van de Lean Startup Methode van Eric Ries en Steve Blank.
Ron van Rijswijk, HPO Coaching Academy.

Meer over Innovatie