Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het bovenstaande stuk is ook veel teveel geschreven door een control-freak, die nog steeds niet snapt, dat het afspreken van resultaten juist samen moet gaan met eigen verantwoordelijkheid, vrijheid van invulling en vertrouwen.
De goede punten 2,6 en 7 worden totaal gesmoord door de idioterie van de rest.
De schrijver moet zich schamen, anno 2007!
Je poldert je suf als er niet af en toe iemand is, die zegt welke kant het op moet. Verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen ben ik natuurlijk ook voor, maar als je met een grote groep iets wilt bereiken binnen een redelijke tijd en met een redelijke kwaliteit, is sturing onmisbaar.
op zich is dit niet erg als hij maar ervaring heeft met medewerkers op een "lager" niveau
hoe kan een manager goed praten met zijn medewerkers als hij zich niet kan verplaatsen in zijn belevingswereld?
het probleem geschetst in bovenstaand artikel wordt mede veroorzaakt door het wegbezuinigen van het middenmanagement
hierdoor is een kloof ontstaan die niet is te overbruggen
daarnaast wordt er meer geeist van de managers en door allerlei omstandigheden zitten er verkeerde managers op de verkeerde stoel
De y-theorie beoogt het tegenovergestelde, in de overtuiging dat mensen best verantwoordelijkheid willen nemen en afleggen, mits je hen daar toe op een respectvolle manier uitnodigt. En uiteraard is onderdeel daarvan een stuk sturing binnen doelen en beleid van een organisatie.
Ik weet niet welke oer-conservatieve onbenul dit stukje heeft geschreven, maar ik sluit me aan bij de conclusie van Niels van der Stappen.
Misschien moeten we de auteur precies vertellen hoe hij voortaan moet schrijven, welk resultaat we verwachten en dat hem tracken op elk niveau. Voordat zo'n klein artikel een groot artikel wordt.
De winkeltjes precies geformuleerd.
Precies zoals het hoort, in taken bevoegdheden en verantwoordelijkheden inclusief de bijbehorende sancties.
En alles wat er tussen valt..........valt.
En trouwens, wat is die mythe van de rechtvaardigheid?
Ik vermoed het ergste.
Kijk, controle freaks moeten er zijn, sterker nog, ze vormen een wezenlijk onderdeel van de managementscope.
Zij beheren (beheersen) en optimaliseren processen. Deze beheerders met een mechanisch mensbeeld moeten zich bezighouden met de output en de hieraan verbonden kostenefficiency, héél belangrijk. Maar met leiderschap of ondernemerschap heeft dit weinig van doen. En dat zijn toch de ontwikkelingsgebieden van het post industrieel management van deze tijd.
Wat nodig is zijn leiders die richting bepalen en visie hebben voor een goed resultaat maar geen managers die marionetten willen besturen. Leiders stellen een duidelijk verwacht resultaat, managers zijn teveel bezig met de wijze waarop medewerkers (volgens hun) moeten werken.
Auteur heeft misschien ervaring opgedaan in een sociale werkplaats, daar kan het misschien anders liggen. Inderdaad punten 2,6 en 7 zijn prima.
In deze zin ben ik het met de schrijver eens dat veel managers niet bezig zijn met de zaken waar ze voor staan opgesteld.
Het gaat me echter veel te ver om (vanuit het niks) te stellen dat dit voortkomt uit de genoemde 7 mythes. De schrijver zou er goed aan doen daadwerkelijk de correlatie te onderzoeken tussen oorzaak en gevolg en op basis daarvan met conclusies komen.
Op basis van zijn betoog zijn vele voorbeelden te noemen (ook o.b.v. empirisch onderzoek) waarom hij op veel vlakken ongelijk heeft.
2. Werk en praat met elkaar en voor elkaar.
3. Een goede leider is ook een goede volger.
4. Een slechte leider is een goede dictator.
Het niveau en de kwaliteit van het management in Nederland is de laatste 10 jaar schrikbarend gezakt.
Merkwaardig dat dit gepaard is gegaan met het feit dat het aantal managers in Nederland schrikbarend is toegenomen.
Waarom schrikbarend, omdat deze toename niet evenredig is met de toename van het aantal produktiekrachten waarvoor zijn verantwoordelijk zijn/waren. De laatste jaren is er een toename van, waarschijnlijk onder invloed van de economische amerikaanse en angelsaksische modellen, om met one-liners en cliché uitdrukkingen jezelf omhoog te wringen tot manager waarbij jammergenoeg steeds meer blijkt dat goede/diepgaande feitenkennis ontbreekt en het nemen en dragen van verantwoording door managers in steeds meer gevallen een zeldzaamheid wordt. Don't shoot me I'm only the messenger of "Ik heb het niet geweten en bevel is bevel" zijn helaas veel managers niet vreemd. Ga als manager in elk geval niet overwegen om een boek te schrijven met als titel "Mijn strijd".
Vetrouwen en respect daar draait het om. De man of vrouw die je managed is minder een imbeciel dan je denkt. In veel gevallen is hij/of zij net zo slim als jij.