'De ware ontwikkelingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar waarnemen met nieuwe ogen’ – Marcel Proust
Goeroes en managementhypes komen en gaan. Het ene managementmodel volgt het andere in rap tempo op. Als we klaar zijn met kwaliteitsmanagement volgt Lean en voor je het weet zijn we ons business model aan het innoveren.
Er is niks mis met deze methoden en mensen, alleen de meeste managementgoeroes en hun modellen lossen vaak niet de echte problemen op. Er is geen quick fix. Er bestaat geen gemakkelijke weg die altijd soepel naar succes leidt. Wat in de ene situatie werkt, kan in een andere situatie desastreuze gevolgen hebben. Elke methode is zo goed als zijn gebruiker. Geen een managementmodel kan de mentale paardenkracht van je medewerker verslaan. Investeer in het laa...
Gebruikmakend van theatertechnieken, psychodrama en rollenspelen. De balans tussen doen en theorie. Maar wie durft dit aan, het kan er zeer spannend aan toe gaan maar geeft prachtige resultaten. Ook kets de Vries maakt gebruik van deze technieken met de groten van het bedrijfsleven. Een Ceo van een multinational die een zelfportret moet tekenen en dat wordt in de groep besproken, fantastisch! En met groot succes.
Niet lullen maar poetsen, Doen!
Mijn voorstel aan een directieteam om eens thuis een heel weekend te reflecteren of hun probleem met de medewerkersparticipatie wel echt bestond en of er misschien niet een ander probleem onder lag, werd in verbijstering en lacherig ontvangen.
Nee, liever had men dat ik een oplossing zou presenteren. Toen dat feest niet doorging, werd een brainstorm geopperd om in 10 minuten - onder druk van het volgende agendapunt - tot een tijdelijke oplossing te komen.
Vervolgens ontstond bij een aantal alsnog de bereidwilligheid om het experiment aan te gaan, wat leidde tot een hilarische discussie tussen de voor- en tegenstanders van het simpele voorstel tot reflectie.
Een voorstel om eens eenmalig op een andere manier naar je problemen te kijken, dat was alles. Zo simpel en toch ook tegelijkertijd zo ontzettend lastig.
Groet Misha
De wijze waarop in deze specifieke situatie het inzicht is gekomen, was via een geheel andere route. Namelijk door een zogeheten 'kitchen challenge' te organiseren met de medewerkers. De film die daar van gemaakt is, gaf voor de directie het zicht op de werkelijke problematiek.
Dus, er zijn vele soorten interventies om in dit geval een directie, ondanks angst voor eventueel gezichts- of positieverlies, toch het zicht te geven op de werkelijke problematiek.
Veel lastiger is dat toen eenmaal zicht was op de problematiek de directie gelijk weer in de snelle oplossingen reflex schoot. In plaats van zichzelf wederom de tijd te gunnen om hierover in gesprek te gaan met elkaar, met medewerkers en met klanten. Laat staan te reflecteren over de uitkomsten van die gesprekken.
Wat in ieder geval altijd kan helpen om de boel te vertragen, te ontregelen of zelfs stil te zetten is uiteraard de juiste vragen te (durven) stellen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd of jij zelf Mischa en de lezers van dit artikel nog leuke interventies hebben om ook door de rijsteberg heen te komen? Herly Wowor heeft hierboven al een mooie start gegeven.
Ja er kan uiteraard van alles achter zitten waarom bepaalde reflexen en gewoonten weer de overhand nemen. Dat is de comfortzone. Het is lastig om zo interventies te noemen die in deze situatie zouden kunnen werken. Daarvoor ken ik de situatie niet. Wat ik wel weet is dat je directieleden, bestuurders, adviseurs moet helpen hun eigen comfortzones te verlaten. Er zitten vaak oorzaken en aannames achter bepaald gedrag die allang niet meer opgaan. Op het moment dat in de interactie mensen terugvallen in oude reflexen, zou ik een interveniëren op het interactie en procedure niveau. Dus, ik merk dat we terugvallen in een niet gewenste reflex, ik wil de vergadering opschorten om met directieleden te reflecteren op wat er gebeurt. Dan zijn dat individuele gesprekken met directieleden om even dieper te gaan wroeten in de aannames achter hun comfortzone. Zo'n interventie lukt niet, om de vergadering op te schorten, als je geen gezag/positie in de groep hebt. Als dat ontbreekt moet daar eerst aan gewerkt worden, dat heeft vaak te maken met de eigen comfortzone. De juiste vragen stellen is inderdaad zeer krachtig. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om de onbedoelde consequenties van hun gedrag uit te vergroten, te visualiseren en te agenderen in zo'n zelfde directievergadering. Hartelijke groet, Misha
Uw paragraaf over probleemoplossing deed mij glimlachen. Het zou ons al een heel eind verder helpen indien we vooreerst een gedeelde mening zouden vormen betreffende ‘het probleem’. Dit doe je bijvoorbeeld door in dialoog te gaan met allen die van ver of van dichtbij met het probleem te maken hebben en daarbij fase 1 Communicatie en fase 2 Appreciatie van het Cruciale Dialoog Model te gebruiken.
Let wel het Cruciale Dialoog Model is geen nieuwe hype en zal het ook nooit worden. Het steunt volledig op het natuurlijke leer- en transformatieproces Creatieve wisselwerking (Creative Interchange). En daar zit nu net de moeilijkheid; je dient dit proces dagelijks én van binnen uit te beleven en dat is knap lastig en helemaal anders dan steeds maar weer een andere goeroe achterna hollen. Ik ben nu onderhand zo’n kleine vijfentwintig jaar met Creatieve wisselwerking doende, dus kan je me gerust een ervaringsdeskundige noemen. Het voordeel van dit blijvend vasthouden aan dit levensproces is dat het mij mogelijk maakt de kwaliteit van de would be goeroes in te schatten.
M’n model, dat overigens ook steunt op het dialoogmodel van de Nederlandse Stichting dialoog, zorgt er overigens ook voor dat er niet lineair, maar eerder oscillerend naar een probleem gekeken wordt.
En u heeft groot gelijk, er wordt nog veel aan ‘jump to conclusion’ gedaan, en dit is heel wat minder lastig dan het beleven van het creatief wisselwerkingsproces en de toepassing ‘Cruciale dialogen’. Natuurlijk baart het ping pong gedrag zelden een duurzame oplossing. Theoretisch zou dit uiteraard kunnen, alleen heb ik het in + 45 jaar nog niet zien gebeuren. Om die te vinden dien je je mindset in vraag te stellen en te wijzigen, en dit leerde Einstein ons al. Z'n quote wordt te pas en te onpas gebruikt, edoch zelden van binnen uit beleefd. Dus niet kakelen maar eieren leggen...
Vier stappen en Zeven gewoontes die naar duurzaam succes/geluk leiden bestaan inderdaad niet. Wat wel bestaat is het Creatief wisselwerkingsproces dat naar succes en geluk leidt indien het continu en standvastig van binnenuit beleefd wordt, en dat is, nogmaals, verdomd lastig. Daardoor, zoals ik al jaren geleden voorspelde, zal Creative Interchange nooit een hype worden.
Creatively,
Johan
Je schrijft “Ik ben in ieder geval erg benieuwd of jij zelf Misha en de lezers van dit artikel nog leuke interventies hebben om ook door de rijsteberg heen te komen?”
Zie de column van Shirine: https://www.managementsite.nl/bedrijfsblindheid-kraken-zetten-ingesleten-patronen
Zo'n interventie lijkt mij wel passen bij jouw casus.