http://www.youtube.com/watch?v=-E4u_hH4xZc
'De koepel van zorgondernemers ACTIZ noemt de voorstelling van zaken door ABVAKABO FNV in het Zwartboek Onverantwoorde Zorg "de wereld op zijn kop".' meldt de NOS. Of dit een handige reactie is op iets dat je niet aanstaat, da's nog maar zéér de vraag.
Natuurlijk is het moment van publicatie van dit Zwartboek door de vakbond slim gekozen: men zit midden in de CAO onderhandelingen en dan is de gedachte dat 'een beetje publiciteit geen kwaad kan', te begrijpen. De werkgevers 'happen' dan ook direct, maar die (re)actie lijkt minder goed doordacht. Volgens ACTIZ zijn 'werknemers in de sector het zwartmaken van de branche door ABVAKABO FNV meer dan zat.' Dat zou kunnen maar het eigen onderzoek dat ACTIZ deed naar de beleving van de Net Promoter Score onder de medewerkers in de sector, bewijst het tegendeel.
Los van de verschillende standpunten van werkgevers & werknemers, is de vraag interessant: 'Hoe nu verder met de Zorg?' Ligt er hier een toekomst voor Robo-Nurse?
Natuurlijk zijn er ook in de Zorg organisaties die het prima voor elkaar hebben! Organisaties waar cliënten & medewerkers 'stik' tevreden zijn, waar wordt geinvesteerd in mensen. Da's mooi, da's héél mooi zelfs. Toch mag geen werkgeversorganisatie de ogen sluiten voor misstanden zoals genoemd in dit Zwartboek Zorg dat nu verschijnt, zelfs al zou het er maar ééntje zijn.... In zo'n geval is een mea culpa op z'n plaats; da's leiderschap.
Dat dergelijk gedrag voor veel managers/bestuurders, ook buiten de sector, niet synoniem staat met het 'Leiderschap' dat hun organisaties nodig hebben, maken o.m. recente voorbeelden binnen VESTIA & COA duidelijk. Maar zelfs op dezelfde dag dat het Zwartboek Zorg verschijnt, kunnen we naast de reactie van ACTIZ 2 andere voorbeelden leggen waarvan je jezelf mag afvragen of dat nu 'inspirerend leiderschap' is.....
- v/m Ministers Verburg en Klink ontkennen ook maar enige verantwoordelijk te hebben voor de chronisch zieke Q-koorts patiënten. Natuurlijk hebben Klink & Verburg de patiënten niet geinfecteerd, maar dat er onder hun leiding nalatig is gehandeld v.w.b. acties richting preventie in de verspreiding van deze ziekte; lijkt een feit.
- Natuurlijk is de splitising van TNT Post voor m.n. de aan de Top-betrokkenen én de aandeelhouders een 'Gouden Greep' geweest: de aandelen van TNT Express gaan sky high. 'Vervelend' is nu wel dat er 'bij de andere tak' PostNL veel ontslagen vallen. Gespeend van enige realiteitszin ben je als Top dan al snel van mening dat je recht hebt op een bonus!
Geen mea culpa maar direct in de contramine. :-o
De Zorg heeft dringend behoefte aan Leiderschap, aan vrouwen & mannen met een heldere Visie & een duidelijke Missie. 'Wat gaat de toekomst ons brengen (nb; het CBS is daarbij errug handig) & hoe gaan wij daarop acteren?'
De resultaten naar de beleving van de Net Promoter Score dat ACTIZ recent liet uitvoeren onder medewerkers in de Zorg geeft een somber beeld. De ACTIZ bestuurders proberen het resultaat nog te nuanceren maar weten, al is het pas in de laatste zin, toch op tijd 'bij te draaien'. In het rapport "Aandacht Loont 2011" lezen we op pg. 12:
"In de zorgbranche is de Net Promotor Score van de medewerkers gemiddeld 3%. Van alle medewerkers is 17% het helemaal eens met de stelling ‘ik zou met een gerust hart mijn familie en vrienden door mijn organisatie laten verzorgen’. 10% is het er niet mee eens en 4% is het er helemaal niet mee eens. De score is dus 17-10-4=3%. Dat lijkt wel erg laag.
Hoe is dat percentage te rijmen met de overige scores in de MedewerkerMonitor? Het antwoord ligt besloten in het uitgangspunt dat alleen medewerkers die het helemaal eens zijn met de ultieme stelling, worden meegeteld. Medewerkers die het met de stelling ‘eens’ zijn (45%), worden niet meegeteld. Het gaat dus niet slecht in de branche.
Maar wie echt wil excelleren, heeft nog een weg te gaan."
De Zorg is een zwaar beroep & als er structureel niets ingrijpends in het business model én in de organisatie-inrichting verandert, dan wordt dat beroep voor het schaarse aantal beschikbare (én betrokken!) medewerkers, alleen maar zwaarder.
Vraag is dan: komt hier Robo-Nurse van pas? Een organisatie als PANASONIC is met de ontwikkeling van verschillende geautomatiseerde toepassingen in de Zorg al ver. De Robo-Nurses zullen de echt betrokken Zorgmedewerkers nooit kunnen vervangen, maar kunnen hen wel uitstekend van dienst zijn.
Overigens, natuurlijk zal persoonlijke zorgverlening altijd in de niche van de markt blijven bestaan, Investeren in Mensen dat blijven we doen (hoop ik). Deze vorm van persoonlijke zorg zal als we niet ingrijpen echter alleen beschikbaar zijn voor de zorgvragers die bereid & in staat zijn om een persoonlijke vorm van zorg te betalen; zoals zorgbestuurders, wellicht?.......
Ach, we kunnen de Zorg natuurlijk altijd nog verplaatsen naar Zuid-Oost Azië, te starten in 2012. ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro