Tony Hsieh heeft zijn geesteskind 'ZAPPOS, powered by Service!' overgedragen aan AMAZON en dat voor een bedrag van $ 930 miljoen. Zijn 100 mede-aandeelhouders kunnen tevreden zijn. De reden dat AMAZON dit bedrag in aandelen op tafel legt voor ZAPPOS zit 'm deels in de omzet van ruim € 1 miljard/jr & deels in het feit dat de verkopen nauwelijks getroffen worden door de 'CRISIS', maar toch vooral in de bijzondere manier waarop ZAPPOS omgaat met haar klanten: ZAPPOS verkoopt goederen & verleent daarbij SERVICE! Jawel, met Hoofdletters.
Tony Hsieh spreekt zeker niet van een verkoop! Dit omdat hij zelf betrokken blijft bij zijn ZAPPOS maar ook om de servicegerichte ZAPPOS cultuur niet verloren te laten gaan! Dat laatste is essentieel: het zal niet voor het eerst zijn dat een succesvol klein bedrijf wordt overgenomen door een grote jongen. Een grote jongen die vervolgens, & vaak al redelijk snel na de overname, de echte kracht van het zojuist verworven bedrijf als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. De kleine heeft zich blijkbaar snel weten aan te passen aan de cultuur van de grote.....
Wat maakt nu die ZAPPOS cultuur tot een klantgerichte cultuur?
De klantervaringen over de servicegerichtheid van ZAPPOS overspoelen het Web, een deel van die ervaringen zal waarschijnlijk naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen, euforie, maar toch: zowel de SERVICE als de perceptie van ZAPPOS is er & dat levert dus geld op, veel geld. Zowel in groei als winstgevendheid als nu op het moment dat het bedrijf wordt overgedragen. Het zal nog een hele uitdaging worden voor AMAZON om die ZAPPOS cultuur vast te kunnen houden, laat staan organisatiebreed over te nemen maar vooruit: Wat betekent klantenservice voor ZAPPOS?
Op SlideShare vinden we een PoPo van de hand van Hsieh: ZAPPOS Lesson: Building a Customer-focused Culture. TIP 1: "Commit to Customer Service. Make it a Part of Your Mission, it's not (just) a department....." Commitment aan je Missie, je Plan, je doelstellingen, daar is ie weer. Commitment aan je Kern Waarden, dus.
Dat je je aan je Afspraken weet te houden, zou 'zo maar' 1 van je Kern Waarden kunnen zijn, is al bijzonder, dit Commitment gaat dus verder: het overtreft de afspraken, de verwachtingen van de klant. Dat is wat ZAPPOS CEO wil,
Die klantgerichtheid komt voort uit ZAPPOS Core Values:
- Deliver WOW Through Service
- Embrace and Drive Change
- Create Fun and A Little Weirdness
- Be Adventurous, Creative, and Open-Minded
- Pursue Growth and Learning
- Build Open and Honest Relationships With Communication
- Build a Positive Team and Family Spirit
- Do More With Less
- Be Passionate and Determined
- Be Humble
(nb; zijn deze 10 slogans u wat te Amerikaans? Dan is er voor u ook een eenvoudiger Europees voorbeeld.)
Deze Core Values zijn opgesteld samen met de medewerkers van ZAPPOS onder het motto: 'Hoe wil je zelf worden behandeld?'
U ziet, klanten tevreden krijgen is helemaal niet zo moeilijk & zelf wordt u er ook niet slechter van. ;-)
Nb 1; er zijn ook Nl. voorbeelden van organisaties met een focus op kwaliteit & klantenservice; het Boxmeerse St. Anna bijvoorbeeld.
Nb 2; als je klanten aan je organisatie weet te binden, dan lukt je dat ook met talentvolle medewerkers.
Nb 3; kent iemand nog Heskett's Service Profit Chain?
Waarom ZAPPOS nieuwe medewerkers betaalt om te mogen vertrekken (& waarom jouw organisatie dat ook behoort te doen......)
====================
240112
Tony Hsieh geeft nu ook een nieuwe dimensie aan het principe Work/Life balans. Eenvoudig gezegd: breng het 'Leven' naar het 'Werk'! Tony Hsieh's new $350 million startup.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
ik denk dat de gedachte gang van zappos niet zo uniek is als nu lijkt
ZAPPOS onderscheidt zich met zijn SERVICE blijkbaar en Amazon lijkt niet in staat dit 'Service-trucje' op eigen kracht te kunnen doen dat zegt ook al iets, toch?
- ga voor de lange termijn
- besteed je klantcontact niet uit
- investeer in je medewerkers
- verbinding door een gedeelde cultuur
- bescheiden leiderschap
- aandeelhouders komen na klanten en medewerkers.
Doe je dit, dan kom je een eind, maar voor de meeste bedrijven teveel van het goede, raar eigenlijk, want dit is de echte weg naar aandeelhouderswaarde creatie. Een manier om dit te bereiken is via Hostmanship.