YAHOO! of: Het Nieuwe Werken is Uit en de Medewerker van de Maand schaffen we ook af. Over arbeidsproductiviteit.

http://www.youtube.com/watch?v=a3P46XN9zXk

De 'vertrouwelijke' memo die YAHOO!'s CEO Marissa Mayer enkele dagen terug de organisatie instuurde zorgt wereldwijd voor 'nog al wat' rumoer. De essentie van Marissa's boodschap: "To become the absolute best place to work, communication and collaboration will be important, so we need to be working side-by-side." Naast & met elkaar werken is volgens YAHOO! toch de beste manier om de Beste Arbeidsplek te worden. Eenvoudig gezegd: al die leuke fratsen van 'Het Nieuwe Werken' zijn voortaan Uit!

Dat velen nu verbaasd zijn over deze stap bij YAHOO! is minstens zo verrassend als de stap zelf. Je kon het zien aankomen: Mayer is in september vorig jaar zelf bevallen van een zoon en, gunstige arbeidsvoorwaarden of niet, twee weken later was zij alweer 'on the job'.

Het kernwoord hier is arbeidsproductiviteit en in het verlengde daarvan is een rapport dat ook deze week verschijnt ook interessant. De boodschap van dat onderzoek is: schaf 'de Medewerker van de Maand' af want dat heeft eerder een negatief effect op de arbeidsproductiviteit dan een positief.

Inderdaad: het is crisis.......

De commentaren over het schrappen van flexible working arrangements (nb; voor het typisch Nederlandse 'Het Nieuwe Werken' is er zelfs in het Engels geen passende vertaling) door YAHOO!, zijn niet van de lucht. Maar eerst maar eens het memo dat Head HR Jackie Reses de YAHOO! community instuurde onder het motto: “We need to be one Yahoo!, and that starts with physically being together.”

Bron: AllthingsD.com

'The best is yet to come.....'

Terug naar het onderwerp: zo merkt The Guardian's Emma Keller hierover op: "Marissa Mayer shows she knows little about managing people with this offensive memo to Yahoo employees" Fortune's Micheline Maynard stuurt zelf een "Memo To Yahoo's Marissa Mayer: Leaders Admit When They're Wrong." CNN meldt "Yahoo work-from-home policy riles workers everywhere." Iedereen die wereld wijd flexwerkt e.d. is nu in opstand dus..... Emoties worden daarbij inderdaad niet onder stoelen en banken gestoken. Ook collega-CEO en VIRGIN oprichter Richard Branson gaf zijn commentaar "Give people the freedom of where to work." Inderdaad, 'vertrouwen' als kernwoord om samen te werken maar Mayer c.q. YAHOO! nemen de maatregel niet in eerste instantie omdat er geen vertrouwen is, neen o.i.v. economische uitdagingen staat de arbeidsproductiviteit onder druk (nb; & niet alleen bij hen....).

Overigens over dat 'vertrouwen' merken oud-YAHOO! medewerkers op: "Marissa Mayer Is Right, 'Many Workers Were Milking The Company".....

Voor- & tegenstanders dus, zoals we die ook vinden op het blog van de Harvard Business Review. Zo is onderzoeker E. Glenn Dutcher tegen de maatregel en stelt dat uit zijn onderzoek blijkt dat "it's possible to maintain these (nb; flexible working) teams' productivity — if they're properly managed." Ofwel: de rol van de manager speelt hierin een belangrijke rol. Mee eens, maar het voorbeeldgedrag van Marissa zegt hier dan alles...

Een voorstander binnen het HBR blog is collega-onderzoeker Michael Schrage. In de entry Marissa Mayer Is No Fool stelt hij "Failing companies shouldn't invest more in what's not working." 'Het Nieuwe Werken' werkt niet voor YAHOO! dus waarom daarin dan nog investeren???.....

Voorlopig zal de discussie niet stoppen, ook niet in ons land: net zoals CAPGEMINI's Jeroen Versteeg een discussie op gang heeft gebracht binnen het vakgebied van HR, doet Marissa Mayer dit ook. Het HR-vak zal nooit meer hetzelfde zijn. ;-)

Overigens, als je nu als gevolg van dit memo 'Het Nieuwe Werken' in je organisatie heroverweegt, dan kun je wellicht ook eens kijken naar de aandacht die je besteedt aan iets als 'de Medewerker van de Maand!'. (ander) Recent onderzoek laat zien dat het eens per maand complimenteren van die 'uniek goede medewerker', de andere zeker zo goed presterende medewerkers ernstig demotiveert. M.n. in tijden van crisis lijken we allemaal een complimentje, hoe klein ook, zéér te waarderen..... Bron: The Dirty Laundry of Employee Award Programs: Evidence from the Field.

Nb1; wil je de prestaties van je organisatie verbeteren met andere (hulp)middelen dan 'Het Nieuwe Werken' of 'de Medewerker van de Maand', lees dan ook eens 8 jaar Bloggen en nog steeds in Recessie, dat vraagt om het verbeteren van organisatieprestaties m.b.v. GRATIS tools!

Nb2: als we het dan toch over HR-trends hebben dan is dit bericht ook leuk I, Robot?

Nb3: De werkplekmemo bij YAHOO! heeft zelfs prof. Lynda Gratton aan het denken gezet over haar queest voor virtueel werk: The Power of Place.

Vid: Kom op, let's get physical! Suc6! :-)

===========

010313

Ook Wharton University levert een bijdrage aan de dialoog. De Wharton profs. stellen zich de vraag: Where Does Innovation Happen — at Home or at Work? Vervolgens komt men héél voorzichtig, dat wel, tot het antwoord dat in potentie(!) innovatie een goede voedingsbodem heeft als men vaak fysiek samenwerkt.

Overigens, men heeft er alle vertrouwen in dat in de nabije toekomst het doorontwikkelde Fourth Screen hieraan zeker een bijdrage kan leveren.

Wellicht dienen de huidige werkende generaties nog te wennen aan al die nieuwe gadgets....

170713

Marissa Mayer kreeg (bijna) de gehele goegemeente over zich heen op het moment dat zij HNW binnen haar organisatie verbood (zie hiervoor). Nu zij echter 1 jaar aan het roer staat van YAHOO is de aandelenkoers met 70% gestegen en zeggen medewerkers dat het best een fijne werkplek is.....

Bron WSJ: Yahoo's Marissa Mayer Hits One-Year Mark.

290414

'Yahoo employees are less desperate to leave since Marissa Mayer arrived' meldt QUARTZ. YAHOO blijkt niet alleen een populaire werkgever voor de aanwezige talenten, dat blijkt het ook te zijn voor de potentials; 340.000 potentials zelfs! (NB: en dat zonder HNW, dus....)

 

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro