"Die nemen we niet aan, die zal zeker de hele dag spelletjes spelen op multimedia." Dat zou 'zo maar' de reactie kunnen zijn van een HR medewerker als die je LinkedIn profiel leest met daarin trots vermeld de vorderingen die je maakt in World Of Warcraft, Grand Theft Auto e.a. multiplayer games. Games waaraan inmiddels miljoenen mensen deelnemen. Internationale, virtuele werelden waarin (ook) kennis en ervaring wordt opgedaan die gerelateerd is aan het dagelijkse reële leven op het werk.
Vorige week verscheen bij The Wall Street Journal het artikel Can 'World of Warcraft' Game Skills Help Land a Job? Ondanks dat een 'al wat oudere' leerkracht (Nb; 43) succes had in een sollicitatie door op haar CV te vermelden dat zij in de virtuele WoW wereld leidinggeeft aan ca. 500 'volgelingen', was de teneur: niet doen!
Toch een opmerkelijke reactie, niet alleen van de HR medewerker die de vacature wil invullen, zeker als we weten dat werk steeds meer en steeds vaker plaatsvindt c.q. plaats zal vinden in de virtuele wereld.....
Amusant artikel in The WSJ, het roept direct voor- en tegenstanders op. Zo ziet Michael Schrage er in zijn HBR blog Should You Put World of Warcraft on Your Resume? geen enkel probleem in. Maar ja een HBR blog collega van hem, Paul Hemp, vroeg zich in 2008 al af Does Your Leadership Development Strategy Include World of Warcraft? Voor Hemp was het niet meer dan logisch dat bestuurders zichzelf ook verdiepten in de duistere (....) werelden van WoW. In datzelfde jaar gaven professoren binnen INSEAD een zelfde advies.
"Knowledge economy within WoW represents a powerful form of Open Innovation as it overcomes the tradeoffs that most Open Innovation platforms face which are:
- Either organize in teams that create tacit knowledge but find it difficult to scale these teams;
- Build scalable environments like Innocentive where many participants share their explicit knowledge but find it challenging to create tacit knowledge."
Bron: How World of Warcraft (WoW) Promotes Innovation. Dit is een studie van DELOITTE uit (alweer) 2009. Ook op het Netwerk hier verschenen entries zoals Serious gaming in de praktijk uit 2012. Het lijkt er (sterk) op dat de reële tijd heeft stilgestaan.
Zoek je op LinkedIn naar de term 'World of Warcraft' & je scoort ruim 6.000 hits. De meeste van deze kandidaten hebben niet als kernfunctie gamification. Dat niet iedere werkgever zich bewust zal zijn over de mogelijkheden die een talent je biedt zodra hij/zij beschikt of WoW vaardigheden, is een eufemisme. De virtuele wereld heeft voor veel managers nog nauwelijks een plaats gekregen op de gemiddelde werkvloer, dat terwijl zich steeds meer activiteit die medewerkers uitvoeren 'als van nature' in the cloud ontwikkelt & paatsvindt. Blijkbaar ontgaat die ontwikkeling veel leidinggevenden.... :-o
Ook in mijn carrière deed ik meer ervaring op dan dat er in mijn LI profiel staat vermeld, het werd allemaal teveel & met de hoeveelheid ervaring zal de leeftijd zeker een rol spelen. ;-) Essentieel voor degenen van wie je het interesse wil opwekken met je LI profiel c.q. je CV, blijft natuurlijk: need to know v.s. nice to know.
Bij je besluit of je je gaming experience op je LI profiel plaats of niet, helpt mogelijk nog de ervaring van Stephen Gillett, COO van SYMANTEC: Why I put World of Warcraft on my resume.
May the Best (Wo)Man Win! :-)
================
190814
In een interview in het Financieele Dagblad stelt PSV's directeur Toon Gerbrands dat 'bedrijven jongeren niet goed begrijpen' en stelt o.m. 'Jongeren zien hun werk als een computerspel. Je kunt heus wel een keer doodgaan maar je gaat geen level achteruit.' ...... Inderdaad.
NB; in een inleiding die Gerbrands recent verzorgde voor een gezelschap van internationale collegae sportdirecteuren, concludeerde hij "72% of the teachers of these youngsters never play these kinds of games. What about you: coaches, managers?" Inderdaad: hoe staat het er voor met jou v.w.b. je handigheid met multiplayer games?
Bron: the Athlete of the 21st Century; Toon Gerbrands.
NB; the English translation of this entry can be found at, where else, LinkedIn: 'Should you put World of Warcraft on your LinkedIn Profile? Yes you should.'
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro