Ook al is het niet raadzaam voor een manager om een Prijs te willen ontvangen (nb; voor dat je het weet val je dan namelijk weer razendsnel van je voetstuk), toch vraag ik me af of er ook niet een Willemsorde kan komen voor managers? Een Willemsorde die de manager bij hoge uitzondering(!) ontvangt na bewezen 'Moed, Beleid & Trouw'; uitstekende management eigenschappen, toch?
Ik kom hierop n.a.v. de Willemsorde die eind mei wordt uitgereikt aan Kapitein der Commando's Marco Kroon. Kroon ontvangt de Willemsorde door in actie bewezen Moed, Beleid & Trouw.
Dit sluit voor mij aan op een discussie die momenteel in de Verenigde Staten wordt gevoerd n.a.v. de leiderschapskwaliteiten die officieren laten zien in extreme omstandigheden & dat terwijl hun hoogste in rang nog niet de 1/2 van de beloning ontvangt die President Obama nu maximaliseert voor de topmanagers in de financiële dienstverlening (nb; $ 500.000,-); een 'ander slagveld' zo gezegd.
Colonel Tom Kolditz merkt op dat een militair zijn werk niet doet voor de financiële beloning: "We view our obligations to followers as a moral responsibility, defining leadership as placing follower needs before those of the leader, and we teach this value priority to junior leaders.", vandaar het ontvangen van die Willemsorde dus.
'We beschouwen onze verantwoordelijkheid jegens onze volgers als een morele verantwoordelijkheid, we definiëren Leiderschap als het plaatsen van de behoeften van de volgers boven die van de leider, en dat is de 1e Waarde die we onze toekomstig leiders leren.' Tom Kolditz.
Kolditz in 'Why the Military Produces Great Leaders': "From a military perspective, a half million dollars is a generous sum, more than double the compensation of a four star leader in charge of a theater of war. But the quantity of compensation isn't as relevant as the message to followers that, when times were tough, the leader put his or her personal well being ahead of theirs."
Kolditz refereert hier naar een opmerking, binnen dezelfde discussie, vorige maand van Diane Coutu 'Rebuilding Trust: Why Capping Salaries Isn't Enough'. Coutu stelt: "President Barack Obama said he is going to limit the salaries of senior executives at companies receiving bailout money. That's his heroic attempt to restore public trust in failed institutions and the people who lead them. Unfortunately, trust just doesn't work that way. Trust takes time, and it must be earned." Omdat Vertrouwen terug te winnen dienen de CEO's niet alleen genoegen te nemen met minder financiële beloning maar ook door te tonen dat ze beschikken over:
- Competenties: 'Competence lays the foundation for trust.'
- Integriteit: 'A leader must be honest in his dealings with others or he will quickly squander the trust that he earned through being competent.'
- Respect: 'Respect is the glue that keeps the trusting relationship going.'
- Consistentie: 'Even if a leader shows competence, integrity, and respect, but fails to behave consistently, she won't capture people's hearts and minds.'
Kolditz: 'When followers have trust and confidence in a charismatic leader, they are transformed into willing, rather than merely compliant, agents. In the lingo of leadership theorists, such influence is termed transformational leadership, and it is the dominant style of military leaders.' Nb; Transformationeel Leiderschap: 'is a leadership style where one or more persons engage with others in such a way that leaders and followers raise one another to higher levels of motivation and morality.' Het vormt een basis voor Moed, Beleid & Trouw, dus.
Stel nu dat een Manager-in-het-Zakenleven (nb; Quartaire Sector mag & kan natuurlijk ook) hieraan weet te voldoen, mag zij ('hij' kan ook) daarvoor bij hoge uitzondering (nb; het zullen er zeker niet veel zijn die dit weten te bewerkstelligen; onze verwachtingen mogen ook weer niet te hoog gespannen zijn!) dan geen Willemsorde ontvangen?
Nb; lees ook vandaag in het FD 'Bos wil dat bankiers Sorry zeggen'.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Groeten, Richard
Wat betreft de Willemsorde: Goed(!) Management vindt altijd plaats op het scherpst van de snede. Succes levert daarbij dan winnaars op, falen louter slachtoffers. (nb; ook in het bedrijfsleven kunnen door management falen dodelijke slachtoffers vallen..... helaas).
Is het dan toeval, geluk of toch je (management)competentie die dit bepaalt? Wie het weet dit mag het zeggen maar zit er ook niet 'iets' in de uitspraak: 'Geluk dwing je af'?
Wat zeggen de Amerikanen ook al weer? "Luck favors those who come prepared?". Dus daar zit zeker wat in.
Cheers
Richard