Who’s the SMARTest?

Arbeidsonrust, NEDCAR is weer eens het toneel van onenigheid tussen werkgevers en werknemers. De vakbonden, die de werknemers vertegenwoordigen, roepen op tot staking! De directie roept op tot kalmte want een staking zal werken als een rode lap op de bekende stier. Je vraagt je af of het allemaal nog zin heeft, of NEDCAR sowieso niet een verloren strijd levert of: zou er toch nog 'iets' kunnen helpen? Wie zit er aan het stuur van de laatste For Four?
In het eens zo rustige Limburg, een provincie die in haar historie nauwelijks arbeidsonrust kende (nb: waarschijnlijk zaten in het verleden de meeste arbeiders te diep onder de grond om onrustig te kunnen zijn), vormt NEDCAR al sinds haar oprichting, officieel in 1991, 'de te verwachten uitzondering op deze regel'. Niet alleen was het bijna ieder jaar weer de vraag of de (nieuwe) eigenaar (DAF, VOLVO, Mitsubishi, Daimler Chrysler) de productie van automobielen voort wilde zetten, ook de sfeer in de bedrijfshallen in Born was vaak om te snijden. Dat laatste leek de laatste perioden weer wat te zijn verbeterd maar sinds deze week is de kans groot dat er weer een negatieve curve ontstaat; op zijn minst jammer.

Daimler Chrysler besloot om te stoppen met de productie van dé NEDCAR exponent: de Smart For Four, een automobiel waarvan de verkoop- en dus ook de productieprognoses al vanaf het begin, en vervolgens bijna wekelijks, naar beneden toe zijn bijgesteld. Vanuit continuïteitsperspectief een reëel besluit dat iedere gezonde organisatie neemt, wordt men voor deze keuze gesteld. De bal ligt nu bij mede eigenaar Mitsubishi die met zijn Colt, het andere NEDCAR product, ook al geen 'spetterende resultaten' behaalt. Het is dan ook geen lastige voorspelling: NEDCAR heeft de langste jaren van zijn bestaan nu al achter de rug. Dat werknemers vrezen voor hun toekomst en daarom gaan staken, dat is te begrijpen (nb: het is voor mij overigens nog maar de vraag of het bij NEDCAR komt tot de massale stakingen zoals recent bij de automobielindustrie bij onze Oosterburen). De cultuur van de Japanner enigszins inschattend zal deze actie op het hoofdkantoor in Tokyo zeker niet op prijs worden gesteld. De waarschuwing die de directie van NEDCAR de vakbonden geeft, is dan ook net zo goed te begrijpen. Het kan dus op deze manier alleen maar van kwaad tot erger. Is er misschien nog iets te redden? Kunnen vakbonden i.c. werknemers, en directie misschien toch nog alternatieve stappen zetten om de autoproductie voor NEDCAR te behouden?

Het zou kunnen. Feit is dat de automobielindustrie in het Westen, m.n. VS en EU, te hoge productiekosten kent. Daarom is het voor de eigenaren/aandeelhouders nauwelijks interessant en competitief verstandig om dit proces in deze regios in stand te houden (nb: met hier exoten als Lamborghini, Ferrari, Zonda, Spyker etc. als 'de logische uitzonderingen'; bij hen compenseert de verkoopprijs ruimschoots de productiekosten). Het stoppen van deze activiteiten is, dus, niet nieuws. Vorig jaar publiceerde McKinsey een artikel met de titel: 'Can US Autosuppliers stay ahead of Chinese rivals?'. De tips die men daarin geeft aan de autoindustrie zijn relatief eenvoudig en nu ook voor NEDCAR interessant:

  • => kijk niet teveel naar de kracht van de competitie (nb: goedkopere productie in Azië) maar ken de kracht, de kerncompetentie van je eigen organisatie en maak jezelf onderscheidend, bijvoorkeur: uniek!
  • => haal alle(!) inefficiency uit je organisatie en doet dat met regelmaat, je bent er nooit klaar mee (en als je echt kritisch naar binnen weet te kijken, dan is er veel mogelijk op dit vlak)
  • => op die productieprocessen, -onderdelen waarop je een Kennis en Kunde, een techinische, voorsprong hebt dien je je processen te concentreren
  • => snelheid van handelen is noodzakelijk (nb: wellicht is hulp van de Overheid, politieke maatregelen, hiebij nodig)

Tot slot stelt McKinsey: paniek is een slechte raadgever! Dus met een staking zal je zeker niet in je laatste Nederlandse SMART For Four kunnen blijven rijden......

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro