'Werknemers 2.0' of 'Milennials' maar ook wel genoemd de 'Y Generatie' omdat ze na de 'X-en' kwamen: meiden en jongens geboren tussen 1980 en 2000 en de eersten van hen betreden nu de Arbeidsmarkt. Marc Doodeman schreef een interessant artikel, 'Wennen aan Werknemer 2.0', dat vandaag verschijnt in 'FD Persoonlijk'.
Conclusie: de meeste organisaties zijn nog niet zo ver dat ze deze 'Milennials' ook kunnen 'handelen'. Wat de organisaties juist heel goed kunnen is oudere werknemers, 'Werknemers 1.0', anders behandelen dan jongere werknemers maar da's hier niet dé oplossing.
"The average MBA graduates in 2006 are not just knowledge workers. They are capable of being highly networked internal entrepreneurs and innovation creators. Their ability to connect is not just about email, BlackBerries, text messages and voice-mails. They are intimately familiar with all those tools, but ultimately, expertise with those one-to-one connectivity tools is just the price of admission. What makes these new graduates so effective is their ability to work efficiently with large virtual teams and their amazing ability to maximize the power of their personal networks." schreef Rob Boothby vorig jaar. Ook in 2006 deelde ik hier een persoonlijke werkervaring van zo'n jonge 'Werknemer 2.0'.
Doodeman voegt daar aan toe: 'Kennis is voor jongeren veel meer een collectief eigendom dan voor de oudere generatie, daarom delen zij ook.' En da's natuurlijk interessant: jongeren gebruiken niet alleen de beschikbare IT middelen optimaal, zij zijn ook bereid om dat wat aan hen zelf ter beschikking staat (hier: Kennis) te delen met anderen of dat nu in een weblog is, in een community, via Linkedin of via Second Life. Zij willen dat delen ook nog eens doen bij hun nieuwe werkgever, binnen hun eigen organisatie alleen lijkt het er op dat veel organisaties nog niet zo ver zijn. Ze hebben geen idee wat zij met dat aanbod kunnen & moeten doen. Daarnaast is dat hele opbouwen en onderhouden van Kennis, die beschikbaar staat aan c.q. nodig is voor een organisatie, toch al zoiets als een ver-van-mijn-bed-show. Wat er toe leidt dat de oudere werknemer (nb: 40+ is hier vaak al 'ouder''; dit is 'Werknemer 1.0') nauwelijks meer wordt opgeleid. De oudere werknemer zelf is nauwelijks bereid om de Kennis die hij/zij heeft te delen. Grote kans op een culture clash dus.
In zijn artikel citeert Doodeman Jos de Haan van het Sociaal Cultureel Planbureau: 'Werknemer 2.0 is inderdaad anders dan Werknemer 1.0. Hij is vertrouwder met nieuwe media, en is gewend aan virtueel werken en communiceren. Ouderen moeten daar nog aan wennen.' Laat nu net veel managers / leidinggevenden een 'Werknemer 1.0' zijn.....
Tot slot nog een tip van Boothby:
Managers should not treat their employees as equals. Instead, treat them as suppliers. Don't tell them how to do what you want. Instead, challenge them to provide you with better work products and innovative solutions.
Goede tip, vind ik. Prettig weekeinde.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro