Als je om geld gaat vragen, als je om VEEL geld gaat vragen, dan is het zaak dat je jezelf daarop goed voorbereid. Dat lijkt allemaal heel logisch maar recente gebeurtenissen laten zien dat ook de mannen op het Hoogste Niveau, CEO's, die eenvoudige wijsheid met voeten treden.
Zagen we hier eerst de Hollands Financiële Topmannen voorbijkomen, die in de 2e Kamer niet echt goed 'uit de verf kwamen', nu is het de beurt aan de Amerikaanse Auto Execs.
Zij vragen het Amerikaanse Congres om geld, veel geld t.w. $ 34.000.000.000 om hun zwakke bedrijven overeind te kunnen houden. Aan het eind gaan ze ('nog niet') weg met een schamele $ 15.000.000.000. Te weinig om in luxe te leven, voldoende om te overleven.
Intussen een gefrusteerd Congres achter zich latend. (nb; wat fijn dat er visuele media zijn.....)
Kan dat nou niet anders? Zeker: ik heb het al eerder opgemerkt Communicatie is Strategie & het vraagt om je Commitment. Kijk nog eens, dat ziet er toch niet écht goed uit die presentatie van de Auto Execs. Of wel?
Wat ik hier mis dat is Passie! Passie, dé basis voor je Visie. (U weet wel: Visie => Missie => Plan => etc.)
(ook) In de VS wordt e.d. optreden direct geanalyseerd. O.a. door prof. Bill Ellet hij verzorgt op Harvard de Persuading Business Audiences Course. Allereerst merkt Ellet op dat de Execs hun tegenstander (the Members of Congres) ernstig onderschatten, sterker nog: ze toonden geen enkele vorm van Respect. (Nb; héél lastig als juist jij om een gunst gaat vragen; maar ja dat ben je natuurlijk niet gewend hé, bedelen om geld ......)
Ellet: "Writers and speakers need to be aware of what their audience feels and any change in feeling they want to induce to further their purpose. The denial of responsibility, the deceptive diagnosis of the problem, and the ethos of entitlement left the audience (in this case, Congress) more upset than they were before the CEOs said a word.
The auto executives either didn't take time to think about their audience or else didn't think it was necessary. Their statements and testimony are a textbook example of how to alienate and inflame an audience. (nb; mijn accentuering)
Congressional representatives want to look good in the eyes of the people who vote them into office. The voters were upset about the financial bailouts that preceded the auto company requests for money so the auto execs should have understood that Congress was going to give them a hard time. Did they happen to watch or read the testimony of Mr. Fuld, the CEO of Lehman Brothers? He made essentially the same argument the auto execs did: it wasn't our fault. That argument didn't go over well." Zagen wij dat laatste ook niet recent in de 2e Kamer: "Waarom Bankiers geen Sorry zeggen."
Er is nog iets anders: de CEO's en de Execs., die nu ten tonele verschijnen om te bedelen, zijn dezelfden die zich nog maar enkele maanden geleden voldaan over de golfbaan bewogen als 'Heeren van die Werelt'. Een saillant voorbeeld daarvan verscheen dinsdagavond op tv: zo'n geslaagd financieel enterpreneur die nu in het gevang verblijft. Maar in juni scheurde hij nog zelfvoldaan over 's Heerenwegen in 'andermanscenten':
Ik gooi ze op 1 hoop, ik weet het.
Ellet: "However, I think the CEOs damaged their ethos most by something they didn't do. None of them took any kind of responsibility for the plight of their companies. (nb; mijn accentuering) In fact, two made sure their audience knew they were new to the industry. The implication is clear: we weren't here when the bad decisions were made. But the audience doesn't care. The CEOs represent their companies and present where they are now."
& Juist van je publiek moet je het hebben.
Wat te doen? Feitelijk gaan alle organisaties die nu om geld bedelen door een (ernstige) Transformatie. Deze Nieuwe Tijden vragen om Nieuwe Heren & Dames. Mensen die Gecommitteerd zijn om de Uitdagingen ('Problemen' is zo'n zwaar woord) op te pakken. Nieuwe Mannen & Vrouwen die serieus worden genomen door de geldgevers. De oud-gedienden mogen gerust terug naar de golfbaan want ze hebben het goed gedaan (nb; je zal als belegger maar net voor de 'CRISIS' zijn uitgestapt!). Blijven ze echter langer aan dan zouden zo maar eens (ernstige) fouten kunnen maken. Voordat je het weet sta je dan ook voor de Rechter.....
Een optie voor degenen onder u die nog niet zo 'ver' zijn: werk aan je presentatie, we helpen graag! Wat je ook al vast kan doen dat is het boek 'Manipuleren kun je leren', lezen; over de inhoud later meer.
& Het was ooit zo mooi, die Amerikaanse autoindustrie....
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro