Volgens Het FD vanochtend was Ammy Kist, de echtgenote van oud ING bestuurder Ewald Kist, een echte CEO fluisteraar: in de tijd dat haar man aan het roer stond van Nationale Nederlanden en ING was zij degene die feitelijk aan de touwtjes trok. Ammy was degene die Ewald aan de huiselijke keukentafel het zetje in de goede richting gaf en zo is zij verantwoordelijk voor de expansie van de ING Group! Als oud juriste had zij ook zo haar kwaliteiten.
Op 02 juni jl. meldde het zelfde FD in het artikel 'Personal Coach moet zich echt bewijzen' dat managers in organisaties weinig op hebben met coaches. 'Het is onduidelijk wat zij nu eigenlijk uitvoeren en wat ze toevoegen c.q. opleveren is ook niet hard te maken.' Dat was toen de stelling.
Uit het artikel van vandaag 'Opkomst van de CEO souffleur' blijkt dat hun CEO's daar toch heel anders over denken. Zij maken meer dan dankbaar gebruik van zo'n souffleur, zo'n coach. Sterker nog: de gehele ontmanteling van ABN AMRO is 'te danken' aan Rijkman Groenink's souffleur MARAKON. (nb: Marakon, die volgens de v.m. collega van Rijkman, Van den Brink, 'niet gehinderd werd door kennis van het bankvak'.....)
Stel nu dat ik zo'n souffleur was dan zou ik de CEO's op het oog iets eenvoudigs influisteren: 'Reageer, Doe Iets!'. Reageer op telefoontjes, emails, brieven e.d. van uw klanten, van uw stakeholders. Verbeter de dienstverlening van je organisaties en doe dat door 'Het Proces' uit te leggen!
Reden waarom dit: vorige week vond ik in een 13 jaar oud ex. van een intern bankmedium nog een ingezonden brief van mezelf. Daarin sprak ik mijn verbazing uit over het feit dat we nauwelijks reageerden op vragen/verzoeken van klanten. We stuurden niet eens een bevestiging. Het motto was 'Ze weten toch wel dat wij er aan werken?'. Da's nog maar de vraag, of 'ze' dat weten. 'Voor hetzelfde geld' kun je zeggen: 'Omdat we niet reageerden voldoen we niet aan uw verzoek, da's toch duidelijk?'.
Voor mij is dit 'niet reageren' nog steeds een Zonde waaraan de meeste organisaties zichzelf schuldig maken, het lijkt wel een "Hollandse Ziekte". Daarom CEO's, ik zal het u influisteren: 'Ssst maar reageer, doe iets met die vragen/verzoeken van uw klanten, uw stakeholders. Het zijn Kansen! Geef een ontvangstbevestiging en leg uit wat uw organisatie nu gaat doen, of juist niet, en noem een datum wanneer u uw antwoord heeft'. (nb: als je dan ook nog eens binnen die zelf gestelde termijn reageert dan ben je Echt Goed!)
Als je dit 'eenvoudig iets' doet dan lig je momenteel een slag voor op je concurrentie en da's, zeker voor een CEO, véél waard, toch?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro