http://www.youtube.com/watch?v=VxkHM4DUDKM
COURSERA 'Take the World's Best Courses, Online, For Free', een initiatief van Stanford University, kent 2,09 miljoen gebruikers of studenten die zich hebben ingeschreven voor 7 miljoen opleidingen. De studenten kunnen daarbij een keuze maken uit 210 cursussen c.q. MasterClasses. De investering die deze studenten doen? Hun tijd.....
Stanford was tot de oprichting van COURSERA een reguliere universiteit (....). Ervaring leerde dat (veel) meer studenten, wereldwijd, geïnteresseerd zijn in het studiemateriaal van Stanford dan alleen de studenten die naar de collegezaal (kunnen) komen. Tel daarbij op de mogelijkheden van nieuwe/social media & een trend is geboren: GRATIS, kwalitatief(!), Onderwijs. Om de boot niet te missen sloten zich in korte tijd legio andere universiteiten bij dit initiatief aan.
De vlucht van MOOC's (= massive open online courses) is enorm. Het aanbod wordt steeds beter. Deze trend betekent niet alleen een revolutie in het Onderwijs. De vraag is ook terecht: 'Wat is nu het business model van deze specifieke vorm van Onderwijs?'
(nb; musici en journalisten kunnen je vertellen dat je laten betalen voor je content niet of nauwelijks meer gebeurt....)
Enthousiast geworden door het suc6 van COURSERA ondersteunde Stanford vervolgens een nieuwe initiatief: UDACITY, Learn. Think. Do. Higher Education for Free, mogelijk zelfs met een nog interessanter aanbod dan COURSERA (nb; de populairste opleiding bij UDACITY is, met tot nu 230.000 studenten, de GRATIS course 'Introduction to Computer Science'; als we de tekorten zien op de arbeidsmarkt voor dit specifieke vakgebied, dan is daarvoor 'iets' te zeggen). UDACITY heeft inmiddels een andere groep aan zich weten te binden namelijk 'talenthongerige' werkgevers als GOOGLE: opleidingen worden nu op maat voor hen geserveerd, zowel voor bestaande als voor potentiële medewerkers.
Als (wellicht) typische Onderwijspro's vroeg niemand zich binnen de universiteiten af of hier een business model überhaupt nodig was(?). OK, je onderwijst de 'noodzaak' van een business model dan wel aan je studenten, dat is theorie. De praktijk is toch altijd anders. (nb; deze maand publiceert Harvard Business Review de 'Top 100 Best Performing CEO's in the World', 73 van hen bereikte die Top zonder enige vorm van universitaire opleiding.....). Interessant is dat het voor deze initiatieven geen probleem is om particuliere investeerders te vinden. (nb; nu is het geven van financiële bijdragen aan je alma mater in Angelsaksische landen toch al niet ongebruikelijk, maar dat terzijde)
De OnderwijsPro's zijn enthousiast want zij bevinden zich nu real time midden in empirisch onderzoek: "This fledgling (nb: 'prille') industry is in a state of experimentation." aldus één van de investeerders Andreessen Horowitz.
Maar zo langzamerhand, en bij steeds meer aanbod van diverse soorten/vormen van MOOC's, wordt de vraag (tocht) relevant: wat is nu je business model? Wat is nu je verdienmodel? Het wordt tijd je te onderscheiden van de massa & daarvoor heb je toch een basis voor continuïteit, dus kwaliteit, nodig. MOOC is duidelijk een trend die niet meer te stoppen is (nb; zoals de, voor Telecom bedrijven verfoeilijke, gratis apps op je smartphone), maar wil de MOOC-industrie een plaats krijgen binnen het reguliere Onderwijs, dan dient kwaliteit de 1e eis te zijn.
De MOOC's stoeien nu nog met ideeën als: (betaalde) ondersteuning door een docent, (betaalde) begeleiding naar een nieuwe baan etc. Of zoals UDACITY doet: op een multimediaal platform maatwerkprogramma's leveren voor (potentieel) werkgevers als GOOGLE.
M.i. is dat laatste nog de meest interessante optie voor een MOOC businessmodel: al veel te lang klagen (potentiële) werkgevers over de mismatch van het aanbod in opleidingen & vervolgens de kwalificaties van de afgestudeerden, met het talentgat dat deze werkgevers hebben (zie VID). MOOC's kunnen hier uitstekend op inspelen met maatwerkprogramma's.
Er is dan voor (potentieel) werkgevers nog maar één uitdaging in 2013: Weten wat het TalentGat is waarover je organisatie nu beschikt....... Dat wordt dan de 2e trend voor 2013. ;-)
Bron: WSJ, Online Courses Look for a Business Model.
===========
040113
Big Think komt met een entry die op voorgaande 'mooi' aansluit: Reinventing Math for the Computational Knowledge Economy. In de VS wordt een lans gebroken voor meer investering in STEM: science, technology, engineering, and mathematics. Diezelfde uitdaging kent de EU/NL ook.
Onderzoek laat ook zien dat 56% van de studenten liever broccoli eet dan dat zij wiskunde studeren. Als het niet zo pijnlijk was, was het leuk...... Opmerkelijk genoeg (b)lijken hier de MOOC's nut te hebben, wellicht omdat de student dan zelf gecommitteerd is?
050113
In de pers vanochtend de vraag "Student eruit of Mobieltje eruit?", vervolgens ontstaat er een dialoog met voor- & tegenstanders. Persoonlijk ben ik er een voorstander van dat 'mijn' studenten hun smartphone/tablet gebruiken tijdens mijn colleges / MasterClasses (nb; alleen blijkt dat 'oudere' studenten dat veel minder vanuit zichzelf doen dan 'jongere' studenten....). Het is een ideaal middel om aanvullende info te delen.
Zo hanteer ik vaak het Model van Greiner dat terwijl ik er geen sheets o.i.d. over heb. Mijn tip aan de studenten is dan: "Log even in op ManPro & ga naar de entry."; ideaal. ;-)
Inderdaad: ouderwets........
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro