http://www.youtube.com/watch?v=3veECxpizP8
Rob van Gijzel, burgemeester van de Gemeente Eindhoven en promotor van het regionale Brainport Eindhoven, ziet legio kansen voor zijn 'Slimme Regio'. Journalisten van Het Financieele Dagblad vroegen hem dan ook: "Hoe gaat deze slimme regio zijn groeikansen verwezenlijken?" Rob van Gijzel: ‘Het gaat om de vraagstukken die wereldwijd spelen: energie, gezondheid, veiligheid, voedsel, ouderdom, water en mobiliteit. Wij kunnen op al deze gebieden waarde toevoegen door ‘cross overs’, de combinatie van high tech met al die onderwerpen.' High Tech omdat dat het kunstje is waarin de Regio Eindhoven al decennialang zéér bedreven is.
Prima dat Van Gijzel opkomt voor zijn regio door te onderkennen dat er op genoemde thema's (zeker) commerciële mogelijkheden zijn, maar laten het nu net thema's zijn waaraan ook de Verenigde Naties aandacht besteden vanuit hun Millennium Campaign The World We Want in 2015. De vraag is dan waar 'raakt' bedrijfseconomie en commercie, maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Ouderdom, voedsel, mobiliteit en energie zijn zeker dominante thema's, niet alleen voor de wereld(economie) in en na 2015. Dat Van Gijzel voor zijn regionale industrieën dan ook 'legio kansen' ziet, is te begrijpen. Wat alleen al te denken van de door de vergrijzing stijgende zorgkosten met als gevolg dat steeds meer 'ouderen' aan huis zullen zijn gebonden. Ontwikkelingen v.w.b. domotica zijn dan (bijna) ideaal. & Dan hebben we het nog niet eens over 'het goed' waarin m.n. wij gespecialiseerd zijn: Water!
Het is CRISIS en wat de Overheid ook onderneemt: er lijkt geen einde aan te komen. Oplossingen zijn dan ook meer dan welkom! (nb; dat je als Brainport nu al een tekort aan technisch personeel hebt, laat staan als de groei 'plots' toeslaat, dan vergeten we voor dit moment maar even....) Alleen lijken de hier aangedragen commercieel zeker interessante oplossingen aan te schuren tegen dat wat we ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen noemen. Hoe duur dient, bijv., domotica wel niet te worden wil het commercieel interessant zijn? Kun je de oudjes dat met hun dalende pensioenen dan nog wel laten betalen?
I.d. denkt wellicht ook de Verenigde Naties. Zij lanceerden hun "The World We Want in 2015" millennium campagne, een campagne waarin m.n. jongeren wereldwijd een oproep doen voor een voor hen & hun nageslacht duurzame samenleving. De thema's waaraan de campagne aandacht besteedt kunnen wij als wereldburgers zelf aandragen.
Bron: The World We Want in 2015
In het overzicht vind je thema's zoals hiervoor genoemd door Rob van Gijzel aangevuld met thema's als: werk, opleiding, gelijkheid, diversiteit, politieke vrijheid, infrastructuur etc. Kijk je er commercieel-positief-kritisch naar dan valt er aan een Betere Wereld nog véél meer te verdienen!!
Mooi, héél mooi, toch roept dit nu bij mij de vraag op: krijgen in een sterk veranderende wereld, op het eerste oog commerciële kansen niet opeens een geheel ander perspectief? & Verandert daarmee het businessmodel* van je organisatie niet ingrijpend?
Voor mij is dat niet onmogelijk, maar eerst nodig ik je uit om deel te nemen aan de enquête van de UN 'Mark a Difference', doe je dit niet voor jezelf, doe het dan op z'n minst voor je nageslacht.
*Zie je jezelf nu 'genoodzaakt' het businessmodel aan te passen, dan staan je daarvoor handige gratis(!) tools beschikbaar.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro