http://www.youtube.com/watch?v=TWaqMkga8oI
Het WK Voetbal 2018 wordt een groot commercieel succes zeker als er wordt deelgenomen door een Chinees team! Dat geldt trouwens ook voor het WK 2022. Het zou mooi zijn als er ook een voetbalteam uit India meedoet maar gezien het gebrek in dat land aan enige beleving voor soccer, is die kans nihil.
Voor het organiseren van resp. FIFA's '2018' & '2022' staan de biedingen nu open. In harmonieuze samenwerking hebben België & Nederland een bid uitgebracht om '2018' of '2022' binnen te halen; het zou fijn zijn.
Opmerkelijk is nu, in dit voetbalminnende land, dat er zoveel weerstand lijkt te zijn juist nu de FIFA bobo's ons land bezoeken. We lijken overal (FIFA-)beren in het bos te zien. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat hierin het sentiment meespeelt van de zojuist verloren WK 2010 finale.
De enigen die nog voordeel zien in het binnenhalen van het WK voetbal lijken de ondernemers te zijn. 'Bedrijfsleven rekent op boost WK', meldt Het FD vanochtend. M.n. zijn de ondernemers positief voor de bouwsector, een activiteit die momenteel in zwaar weer zit & dus een boost kan gebruiken.
De ondernemers kunnen daarin wel eens gelijk krijgen want de bouwactiviteiten in London e.o., in het kader van de Olympische Spelen 2012, laten zien dat de Britse bouwsector in ruime mate profiteert van dit major sports event. Maar niet alleen de bouwsector, ook voor de Britse horeca lijkt de OS 2012 geen windeieren te gaan leggen.
Over de gevolgen van het organiseren van een major sports event zijn de meningen al jaren verdeeld. Toch lijken, achteraf, de gevolgen vooral positief te zijn.
In een analyse van het EK 2000 komt Egbert Roelof Oldenboom tot de conclusie dat 'de baten de kosten overtroffen' maar nu 10 jaar later kennen we nog steeds niet het échte commerciële succes. Het lijkt er dan ook op dat dit succes ons toch vooral kwam aanwaaien. Het had dus net zo goed andersom kunnen zijn....
Harvard University maakte in 2007 vooruitlopend op Vancouver 2010 een interessante casus, rode draad: maak een Beleid, maak een Strategisch Plan; ook commercieel. In het onderzoek The economic importance of major sports events: a case-study of six events melden Chris Gratton, Nigel Dobson & Simon Shibli dat de commerciële successen toch vooral in de lokale economie te vinden zijn. Aantrekkend toerisme tijdens & na de events speelt daarbij een cruciale rol.
Als 'onze' jongens straks in een imposant verbouwde Amsterdam Arena in de finale staan en de tegenstander is het Chinese elftal (iets dat gezien hun 'achterban' niet onmogelijk lijkt, zeker niet in 2022), dan is het sportief gezien natuurlijk mooi als 'we' winnen!
Maar, commercieel gezien kan het echter handig zijn als we die middag onze 4e verloren WK finale spelen..... Maar ja dat inzien, dat steeds welvarender Aziaten vervolgens verhoogd toeristisch interesse gaan tonen voor de BeNeLux met dito commerciële voordelen, vraagt inderdaad om een Beleid, om een Strategisch Plan & wel nu.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro