De bijdrage die Bain & Company leverde aan het recente World Economic Forum bestaat uit het rapport The great disappearing act: Gender parity up the corporate ladder. Op weg naar de Top van menig organisatie blijken veel vrouwen plots als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen, hoe kan dat?
Het rapport werd op zaterdag ondersteund door een interessant debat waarbij 2 teams met aanbevelingen mochten komen. Tegelijkertijd werd er op Facebook een poll gehouden die leidde tot het volgende resultaat: "Of 6,000 people polled, 80% of women and 63% of men don’t think gender parity in the workplace has been achieved." Ondanks alles inspanningen is er van Gelijkheid op de Werkplek nog steeds geen sprake, zelfs niet aan de Top.....
Diversiteit is Hot, dat liet vorige week ook INSEAD zien: “If you look at everyone working in the world today with a BA degree or higher, only 17 per cent of that pool is composed of white men. Everyone else is either a woman or a multi-cultural person. And in the US, the number of working women is now higher than the number of working men.” Diversiteit is van Strategische belang, dus, sterker nog: een noodzaak.
Uit het Bain rapport: "In 2009, only 3 percent of Fortune 500 companies had a female CEO. In Europe, women constitute just 12 percent of the boards of directors of FTSE 100 companies—25 percent of these companies still have allmale boards." & Dat terwijl er in het vorige decennium toch zoveel goede bedoelingen waren, zoveel programma's om vrouwen 'naar de Top' te leiden.
"What prevents organizations from retaining their best female talent and promoting them to top management roles?" vroeg Bain's Julie Coffman zich af. Coffman is partner bij Bain.
Coffman: "The survey results show that while both men (91 percent) and women (82 percent) aspire to be senior leaders in their organization, fewer women realize their dreams than men. While 66 percent of the men report that they believe women share equal opportunity to be promoted to leadership and governance positions, less than a third of the women feel the same. The survey findings and detailed follow-up interviews indicate that three major issues block the way to gender parity in many organizations:
I. Real perception gap exists on the current state of gender parity;
Despite the high number of women entering the workforce, many organizations are still not convinced of the business case for gender parity in organizations." Het ziet er naar uit dat m.n. the old boys network nog steeds niet de échte voordelen inziet die een diversiteitsbeleid hun organisatie kan brengen. Uit het onderzoek blijkt dan mannen en vrouwen het er over eens zijn dat Gelijkheid en Diversiteit binnen de maatschappij belangrijke zaken zijn! Maar de mannen vinden dat dit (nog) niet opgaat voor hun organisatie......"
"II. Stuck on the “mommy track”: Balancing the role of caregiver with career-builder
Despite the rising number of families in the US and Europe where the father stays at home and is the primary caregiver, society has still not shaken off the deep-rooted belief that a woman does that job better." Ook een leuke (sic.) uitkomst: een vader kan wel een goede huisvader zijn, hij kan de moeder dus prima vervangen. Maar een vrouw kan zijn nu vacante functie binnen de organisatie nooit zo goed vervullen als dat hij dat deed."
"III. Organizations have to show sustained commitment and action on gender parity.
The survey results send a strong message to business leaders that the majority of employees do not see the current initiatives aimed at helping achieve gender parity as successful. The single most important test employees put their organization to: the number of women rising to the top." Het is 'the proof of the pudding': je mag dan in de ogen van al die vrouwelijke, beter nog: van al die diverse talenten een mooi 'diversiteitsbeleid' kennen maar het aantal 'diversen' of verschillen aan de Top bepaalt voor hen of je ook écht gecommitteerd bent aan dat beleid. Studenten worden kritischer, zo blijkt ook nu, dus je kan je beleid maar beter op orde hebben.
Waar die Topvrouwen gebleven zijn? Coffman signaleert dat de meesten van hen gedesillusioneerd hun organisaties hebben verlaten en een nieuwe uitdaging zijn begonnen, vaak als zelfstandige. "Increasingly, instead of languishing in stalled careers, women opt to become entrepreneurs. Every day in the US, 1,600 new businesses are started by women entrepreneurs. Women-owned businesses are growing at twice the rate as all other businesses." Kan ook goed zijn voor de economie, toch?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Wanneer de toekomst van mens, economie en natuur gezien wordt als een zaak van man én vrouw, dan kan ieder persoon op zijn eigen niveau met zijn eigen kwaliteiten en ambities een bijdrage leveren aan de wereld.
Wat mij betreft gaat het om authenticiteit met unieke talenten en motivatie. Dan kunnen we nooit elkaars plaats innemen, maar juist wel elkaar versterken. Synergie!!
Van de topvrouwen in marketing die ik op dit moment ken, zijn er heel veel na een vlotte carriere zelfstandig professional geworden. Meestal maakten zij die keuze zo rond hun 35e tot 40e levensjaar. Dat heeft soms te maken met een gebrek aan kansen voor een volgende stap, maar vaker met een moment van radicale verandering. Verlies van een baan, een kind, een scheiding.... Dat zijn de momenten waarop vrouwen blijkbaar goed nadenken of ze nog wel zin hebben om hun plekje tussen de mannen te bevechten. Het antwoord is dan vaak "nee". Blijkbaar wordt de tijd en energie die gestoken moet worden in een leven als zelfstandige als meer bevredigend ervaren dan de inspanningen om aan de top te komen of te blijven. Want in aantallen uren maakt dat echt niet veel uit.
Natuurlijk kun je dan concluderen dat het een bewuste keuze van de vrouw is om niet door te stoten naar de top. Maar je kunt je ook afvragen of vrouwen zich aan de top wel prettig voelen en hoe je daar wat aan zou kunnen doen. Voorkomen dat een vrouw in haar eentje in het hanenhok komt te zitten, zou een van de opties kunnen zijn.
Een ander "probleem" waar ik als interim manager en als lid van het College van Register Marketeers in de afgelopen jaren regelmatig tegenaan ben gelopen, is dat vrouwen zich niet vaak spontaan melden voor een "promotie". Of dat nu gaat om een hogere functie in het werk of om een erkenning als Register Marketeer: vrouwen melden zich meestal pas aan als hen dat uitdrukkelijk wordt gevraagd. Omgekeerd geldt dat als dat niet gebeurt, zij het soms zien als "passeren". Wonderlijk? Ja, wel als je van Mars komt.
Een Raad van Bestuur die vrouwen wil laten doorstromen naar de top doet er verstandig aan iedere geschikte vrouw persoonlijk naar haar ambities te vragen. Bij gebrek aan geschikte interne kandidaten (wat ik me zeker bij grotere bedrijven nauwelijks kan voorstellen) kan ook eens gekeken worden in het reservoir van zelfstandige vrouwen die nu als interim manager of professional meestal net even onder hun eigenlijke niveau aan de slag zijn. Wat? Die willen toch niet? Als ik een ding heb geleerd in de afgelopen jaren, dan is het dat je nooit voor een vrouw moet denken.... Gewoon vragen!