http://www.youtube.com/watch?v=tnFUizPsIgU
Het einde van het jaar biedt je de mogelijkheid om alles nog eens op een rijtje te zetten, ook financieel & fiscaal zoals de fiscus van de 'kleine zelfstandige' verwacht.
Nu beschik ik sinds mijn start als zelfstandige over een Arbeids Ongeschiktheid Verzekering, zelfs los van de fiscale opties is dit feitelijk de duurste verzekering voor een ondernemer maar ja 'Het zal je maar overkomen...'.
Het leek mij een goed moment om de AOV tegen het licht te houden, zo deed ik recent aan mijn bank/tussenpersoon een wijzigingsverzoek dat ik zelf had uitgewerkt. Handig is dat ik daarbij, vanuit mijn bancaire achtergrond, enig verstand van zaken heb over deze materie & ben ik zelfs in de ogen van mijn bank materiedeskundige: "U bent zelf in de bancaire sector werkzaam geweest zodat u, zoals u zelf aangeeft, weet waarover u het heeft." Dankjewel.
Althans, ik dacht dat dit een compliment was. Dat was het ook tot dat ik vroeg om een alternatief voorstel op de wijziging die ik voor ogen had. Dat kon maar dan wel á raison van € 995,00 voor het bezoek dat de adviseur mij zou brengen......
Verbazing alom in Huize Scheepers. Nu ben ik niet zo naïef dat ik niet weet van de maatregelen die het Ministerie van EZ neemt om gokken met provisies door financiële dienstverleners te laten beperken, toch was mij dit wat al te gortig!
Mijn reactie was dan ook "Voorzover ik weet is de AOV nog steeds een verzekering die een tussenpersoon c.q. bank de hoogste provisies oplevert." Inderdaad, dat wilde mijn contactpersoon niet bestrijden maar:
"Ik kan me voorstellen dat de nieuwe wijze van werken u wat rauw op uw dak valt. Echter als gevolg van de maatschappelijke discussie over provisies en kosten van verzekeringsproducten mogen wij vanaf 1 januari 2013 geen provisie meer ontvangen. Omdat de schoorsteen hier toch moet blijven roken zullen we op een andere wijze betaald moeten worden voor onze dienstverlening. Dat impliceert dat we betaald moeten worden voor ons advies, maar dat zal tot gevolg hebben dat eventuele producten die u afneemt goedkoper zullen zijn."
Jawel, lees het nog maar eens rustig na. (nb; waarbij het antwoord over de door de bank ook in de toekomst te ontvangen provisies niet volledig is, maar dat voor nu 'terzijde' want het levert ook stof voor entries in 2011)
Waar de banken, want 'mijn' bank is hierin heus niet de enige, hier duidelijk aan voorbijgaan dat is de ontwikkeling van het delen van kennis en informatie via de nieuwe media, in rap tempo. Nog maar even & er is een Android App voor AOV's, GRATIS! In die ontwikkeling wordt het voor banken en vezekeringsmijen een tour de force om die € 995,- waar te maken. Want wie garandeert mij dat mijn adviseur steeds meer weet dan de info die GRATIS beschikbaar is & komt op het Web? Dit is dus een businessmodel wat je niet lang kan handhaven; naief van de bankiers wellicht.
NB; wat ik hier doe is feitelijk hetzelfde: jij, beste lezer, kan met deze entries van alles GRATIS van het web halen, ik dien er 'slechts' voor te zorgen dat ik jou/je organisatie op je werkvloer toch meerwaarde kan bieden, een meerwaarde waarvan je investering rendeert! Die voorspong in kennis & kunde vraagt om continue ontwikkeling. D.i. een mooie uitdaging dus die echter, hoe groter de organisatie, lastiger wordt om integraal in stand te houden....
Mijn reactie geef ik je nog 'voor de volledigheid': "Dank voor de toelichting. Ook al duurt het nog 2 jaar, deze wijziging in provisies, ik neem aan dat mijn voordeel al zichtbaar wordt in het voorstel dat u mij nu gaat doen voor 2011, toch? Mocht dat vervolgens aanleiding zijn om uw adviseur tegen betaling alsnog in te schakelen, dan kom ik daar op terug. Ben allereerst benieuwd naar het 'gratis' voorstel op basis van onderstaande.
Met een vriendelijke groet, Willem Scheepers"
2011 gaat ons inderdaad inspireren & de bankiers nog meer (hoop ik)......
18/01/11, aanvulling:
Het FD meldt vanochtend: 'BDO moet betalen voor fout advies' Accounts- en Advieskantoor BDO ging in de fout wat leidde tot het faillissement van een klant. De rechter acht BDO hiervoor aansprakelijk en stelt:
''Een adviserende rol houdt immers tevens in: het geven van raad aan degene die om advies vraagt. Dit betekent in de onderhavige situatie dat adviseur in zijn functie van opdrachtnemer niet alleen tot taak had te onderzoeken hoe de constructie in elkaar zat, maar ook - indien hij over de werking daarvan twijfelde - verplicht was opdrachtgever daarover in te lichten en zonodig negatief te adviseren."
Tja adviseren, dat doe je niet zo maar..... (NB; bij een negatief advies is niet altijd handig om daarvoor dan toch een rekening te presenteren)
========
250513
In het bericht Rabobank krimpt nog verder in meldt RABO topman Piet Moerland dat de (voorlopig) 6.000 banen die gaan verdwijnen en 300 vestigingen die worden gesloten "nodig is omdat het gedrag van bankklanten snel verandert. Veel klanten komen nauwelijks meer bij de bank, nu het mobiel bankieren zo'n hoge vlucht heeft genomen." Inderdaad (dus) Verbazingwekkend.....
Nb; lees 'in dit verband' ook de 'Schumpeter' die deze week verschijnt bij The Economist 'The age of smart machines' "Intelligent machines have reached a new social frontier: knowledge workers are now in the eye of the storm, much as stocking-weavers were in the days of Ned Ludd, the original Luddite. Bank clerks and travel agents have already been consigned to the dustbin by the thousand; teachers, researchers and writers are next." '
Already' suggereert dat deze verandering al heeft plaatsgevonden maar niets is minder waar, binnen de financiële dienstverlening.
171013
Als je jezelf afvraagt 'wat deden bankiers de afgelopen jaren?', dan is het antwoord eenvoudig: trainingen volgen in ethiek. Zo meldt Financial Times's Andrew Hill in het artikel 'Bankers back in the classroom'.
"In the wake of the financial crisis and a series of scandals and reputational blows, for instance, all 98,000 employees of Deutsche Bank, about 13,000 senior bankers at Goldman Sachs, and Barclays’ 140,000 staff have been or are being taken through programmes aimed at reinforcing codes, values, behaviour and a strong, positive corporate culture."
Mooi, deze investering maar de vraag is natuurlijk of je 'iets' als ethiek kan leren? Is het niet zo: 'je hebt 't of je hebt 't niet'?
220814
"A banker with gold cufflinks and an expensive suit might be useful if you are interested in buying a public company run by a board of grandees and a hired chief executive. But such deals are now few and far between." meldt The Financial Times in het artikel 'No need for banks in an era of intellectual capital'.
Tech kids in Silicon Valley organiseren momenteel zelf Fusies en Overnames (NB; in de 1e maanden van dit jaar al voor een bedrag van $ 100 miljard) zonder de, tot nu toe, obligate tussenkomst van (goedbetaalde) bankiers en adviseurs. Zij zetten daarmee een trend, zo lijkt......
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Ik zie het ook al voor mij bij de witgoedhandel. Kunt u mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen machine A en B?
-
Jawel antwoorde de verkoopadviseur, maar dat gaat u wel 100 euro kosten... :-)
Omdat banken (toch c.q. nog steeds) bepalend zijn voor het denken van m.n. een essentieel deel van het MKB, is dat wat jij nu veronderstelt Willem, goed mogelijk als toekomstvisie .....
Het zal in ieder geval een argument opleveren om uren te gaan schrijven (tot op de minuut nauwkeurig elk telefoontje, mailtje, overleg met collega's). Net als een advocaat. Ja wie advies wil, zal moeten gaan dokken. Hoelang zal dit systeem in de lucht blijven?