Het grootste deel van alle nieuwe producten mislukt. Ook producten die gelanceerd worden door bedrijven met grote budgetten en geniale R&D, marketing en sales afdelingen worden vaak geen succes. Vaak wordt er lang ontwikkeld zonder een product bloot te stellen aan de markt. Pas als het product helemaal ‘af’ is, wordt het gelanceerd. Dit kan hele dure flops opleveren.
Achteraf wordt pas duidelijk dat het product niet goed aansluit op de markt. Grote bedrijven kunnen zo’n verlies incasseren, kleine bedrijven gaan failliet. Falen is echter helemaal niet slecht en het hoeft ook niet duur te zijn.
Door producten snel en goedkoop in contact met de markt te brengen, hoef je niet in spanning af te wachten totdat een volledig doorontwikkeld product met veel toeters en bellen wordt gelanceerd. Bedrijven als Airbnb, Dropbox en Twitter en pakken het namelijk anders aan. Ondanks dat ze tegenwoordig een puntgaaf product leveren, hebben deze bedrijven een geschiedenis van vallen en opstaan. Meer dan eens hebben ze gefaald om vervolgens succes te boeken. Het Minimum Viable Product (MVP) voor hen een fundamenteel begrip.
Een Minimum Viable Product is een experiment, gericht op het testen en valideren van aannames over een propositie. Zo’n MVP hoeft geen echt product te zijn, zolang het je maar mogelijk maakt om aannames op een goedkope manier te valideren. Op deze manier voorkom je dat er veel tijd en geld gaat zitten in het ontwikkelen en marketen van een product dat uiteindelijk niet verkoopt. Het risico van productontwikkeling kan zo ontzettend verminderd worden. Als je met meer zekerheid kunt zeggen dat jouw product een daadwerkelijk probleem van klanten oplost, kun je met meer vertrouwen geld investeren in R&D en marketing. Hieronder een paar voorbeelden.
Airbnb begon met een website die maar half werkte. Gebruikers konden wel klikken, maar geen echte boekingen maken. Met maar een paar foto’s van een willekeurig appartement tesEen de makers zo of er interesse bestond in het huren van andermans kamers.
Het is zelfs niet eens nodig om een product te bouwen. Dropbox begon met een simpele video waarin kort de werking van het product werd toegelicht dat de makers wilde lanceren. Het filmpje werd een groot succes en leverde Dropbox de waardevolle feedback op, die hen in staat stelden hun kernaannames te valideren.
Odeo ken je waarschijnlijk nog niet. Odeo is het podcasting station waar Twitter ontstaan is. De maandelijkse sms-kosten onder diens medewerkers waren zo hoog dat zij op zoek gingen naar een alternatief. Ze sleutelden ‘twtter’ in elkaar, een handig tooltje dat werd gelanceerd onder het personeel binnen Odeo. Met de feedback van het personeel werden talloze MVP’s gelanceerd, wat uiteindelijk resulteerde in Twitter.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro