Als er in de loop van vandaag op onderhandelingsgebied niets bijzonders meer gebeurt dan wordt er vanaf 18.00u gestaakt bij SHELL en NAM. Reden: 'voor het eerst sinds jaren betaalt SHELL de pensioenpremies van haar medewerkers niet meer'. Misschien is het raadzaam dat vakbondsvertegenwoordigers en SHELL medewerkers eerst eens hun licht opsteken bij General Motors.
De voorgenomen stakingen bij SHELL en NAM in Pernis en Moerdijk leveren wellicht prijsstijgingen op, zeker als het langere tijd gaat duren, maar dat is volgens mij niet de grootste zorg.
Als reden voor deze actie geeft SHELL aan: 'Toekomstige kostenbeheersing.' en daar is toch niets mis mee? Continuïteit, denk ik dan.
Als u, net als de vakbonden, nu denkt dat er wel 'iets' mis is met dit besluit van SHELL, dan is het wellicht raadzaam dat u zich verdiept in de problemen waarmee General Motors momenteel kampt.
'Ooit' besloot GM om de ziektekosten van haar werknemers voor haar rekening te nemen. Momenteel belopen deze kosten € 5,6 miljard / jaar of wel: enkele duizende dollars per nieuw afgeleverde auto. Dat kan geen enkel bedrijf volhouden. Daarom zitten de vakbonden aan de overzijde van de oceaan vandaag ook om tafel maar wel met een andere reden.....
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Daarnaast, vandaag komt Putin naar ons land en Neerlands' CEO's stonden te trappelen-van-ongeduld om hem een handje te mogen schudden (ook die van SHELL & NAM). Intussen 'pompen' de raffinaderijen in 'Moedertje Rusland' gewoon door; dit in tegenstelling tot die in Pernis en Moerdijk .... Dat kan geen toeval zijn!
Alle-gekheid-op-een-stokje: In het komende decennium verandert de Nederlandse, zelfs West-Europese, arbeidsmarkt zodanig dat de uitgaven, of kosten, voor werknemersverzekeringen door organisaties niet meer zijn op te brengen anders dan dat dit ten koste zal gaan van de continuïteit. Helaas kan ik er niets anders van maken. Alternatieven zijn nodig en de ons omringende landen zoals de Verenigde Staten maar ook Rusland, zijn 'mooie voorbeelden'.
Ik snap het even niet: aan de ene kant zeg je dat wereld een dorp is en dat bedrijven als Shell GM achterna gaan (als we niet uitkijken), en dat de werknemers dat goed moeten beseffen. Aan de andere kant zeg dat Europa dan wel één is, maar dat dat niet ten koste mag gaan van bijvoorbeeld jouw boterham (zie: http://www.managementpro.nl/2005/10/30/de-moraal-van-west-europese-of-oost-europese-arbeid/). Het is volgens of/of, en niet en/of.
En Janine: al gaat het maar om 20 euro, je zal ze maar nodig hebben. Zo riant zijn de salarissen door de bank genomen ook niet. Los van dit alles: het is een recht, een afspraak, en ie kun je niet zomaar eenzijdig opzeggen (hoezeer ik ook tegen stakingen ben en tegen zeurende werknemers waar in dit land bijna alles goed voor is geregeld).
Wat betreft 'beseffen' dat er in rap tempo uitdagingen aankomen (nb: want dat is voor mij de keerzijde van een 'bedreiging'), dat geldt voor mij voor alle inwoners in het (rijke) Westen en niet alleen voor werknemers.
Hartstikke leuk uitgedrukt, maar nog steeds geen argumenten. Ik vind het in deze fundamentele discussie absoluut noodzakelijk dat er wat fatsoenlijke argumenten naar voren worden gebracht. De wereld mag dan wel kleiner zijn geworden, maar daarmee ook een stuk complexer! Gewoon geld afpakken is vast en zeker niet de enige oplossing.
En Janine, "verwende werknemers"...... klinkt nogal gefrustreerd. Ik snap je bezwaren maar op deze manier overtuig je in ieder geval mij niet. De verwende werknemers hebben toch een essentiele bijdrage geleverd aan de gezonde financiele situatie van Shell. De weg van de geleidelijkheid is ook een optie voor de hoge heren bij Shell.
Als jullie je er een beetje in vediept hebben weten jullie dat de eigen bijdrage pas geldt bij een salaris van E60000 of meer.
Het heeft niks te maken met gefrustreerd zijn, maar met de realiteit. De arbeidskosten in Nederland worden gewoon te hoog en dat bedrijven dat wat proberen in te perken op een zeer fatsoenlijke manier, kan ik alleen maar begrijpen.
Ik ben het met je eens dat de arbeidskosten in Nederland te hoog zijn, maar hoe komt dat? Ik kan me nog goed mijn eerste baan herinneren: jubelend ging ik naar huis, na de salarisbesprekingen, en moedeloos zeeg ik ineen toen ik het eerste salarisstrookje ontving. En dat wordt alleen maar erger: recent is mijn vrouw heringetreden, en gelukkig waren we beiden gewaarschuwd, maar toch. Toen dat salarisstrookje openging, en we cde bottom line zagen, was onze eerste reactie: doen we het daarvoor? Al dat geregel met de kinderen. De weekenden die geen weekenden meer zijn.
Los van dit alles: natuurlijk kan men ook bij Shell zelf wat bijdragen, zeker als het salaris op 60000 ligt. Maar er blijft het onderliggende argument: het is een afspraak.
(waarbij ik, overigens, een voortgaande discussie op deze pagina niemand wil ontmoedigen!)