http://www.youtube.com/watch?v=ug-eNEc6ePM
Als dit plaatje je niets zegt, dan zegt dat al voldoende. Je organisatie besloot om (nog) niet te digitaliseren. Is daar 'iets' mis mee? Nee hoor, ook relatief veel consumenten besloten om voorlopig hetzelfde te blijven doen. POST NL mag dan op maandag de post niet meer gaan bezorgen, dit betekent nog niet dat binnen enkele jaren alle mail gedigitaliseerd is.
Toch neemt de toepassing van digitalisering toe. Consumenten, organisaties, complete bedrijfstakken worden met elkaar verbonden zowel thuis als op kantoor als onderweg. M.n. dat laatste zorgt voor een versnelling van dit proces. De snelheid waarmee het digitaliserings proces plaatsvindt, verschilt (sterk) per bedrijfstak. Die verschillen worden ook duidelijk als je ziet hoe vlug bepaalde bedrijfstakken waarde creëren zodra het belang van digitalisering in hun bedrijfsproces toeneemt.
Financiële Dienstverleners lopen al geruime tijd voorop, de HoReCa sector behoort tot de achterblijvers aldus onderzoek door BOOZ & Co. Dat dit voor de HoReCa een gemiste kans is, blijkt vandaag nog eens in het bericht Hotelgast heeft liever gratis wifi dan een ontbijtje. Toch krijgt hij z'n ontbijtje, helaas.....
Nee, m.n. de meeste luxe hotels brengen het gebruik van WiFi bij je in rekening. Da's net zo opmerkelijk als de mobiele telefoon operators die je ook extra willen laten betalen voor het gebruik van internet en social media tools. Da's een business model dat (waarschijnlijk) geen (heel) lang leven meer is beschoren.
De Financiële Dienstverlening daarentegen digitaliseert al decennia lang, dat gebeurt ook o.i.v. de (grote) winstgevendheid van de banken; zij hebben de middelen. En, anders dan bij de Overheid (....), men weet ICT projecten beter te managen.
Hieronder het bedrijfstakoverzicht dat BOOZ opmaakt.
Opmerkelijk in dit plaatje is dat de bedrijfstak die juist anderen van 'Strategische adviezen' bedient, zelf hierin niet vooroploopt; de meerderheid van hen is zelfs bijna lagging...... Dat terwijl de onderzoekers van BOOZ stellen: "Digitization offers the potential for old-economy sectors to make great strides in pushing efficiency and customer convenience." Doelmatigheid & Klantgemak, dat kunnen al voldoende redenen zijn om je business concept (meer) te digitaliseren. Neem 'alleen maar' als voorbeeld de voorspelling die BOOZ's collega BCG doet voor de e-commerce omzet in China voor het jaar 2015, zowel met dank aan klantgemak als doelmatigheid.
Toch leren je de early adaptors nog 'iets' anders: de financiële dienstverlening heeft de dienstverleningprocessen zover gedigitaliseerd dat de afstand met de fysieke klant bijna onoverbrugbaar is geworden. Da's natuurlijk ook niet handig.
De grootste uitdaging wordt het voor iedere bedrijfstak om de juiste mix te vinden, de juiste mix van fysiek & digitaal contact zodat efficiency en effectiviteit bijdragen aan een loyale klantrelatie & zo een basis vormen voor de continuïteit van de organisatie, zelfs van een hele bedrijfstak...... Zo vormt dit (ook) een mooi begin voor 2012. ;-)
Bron: Measuring Industry Digitization Leaders and Laggards in the Digital Economy.
*VID: jawel, links & rechts zie je ze nog: de aloude typemachine, kijk eens hoever qwerty ons heeft gebracht. :-o
Meer info & tips over Nieuwe media en Communicatie vind je in onze Kennisbank.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro